Kundestøtte, Korona, Koronastøtte

Unntakstilstand og andre nødvendigheter

Kan man be et virus om å dra til h*****e?

Svaret er unektelig ja, men effekten blir sannsynligvis ikke enorm (selv om du kanskje får lettet på trykket en smule). Da er det nok mer fornuftig å sette vår kollektive lit til effekten av regjeringen og Stortingets ordbruk og volum – hele Norges befolkning merker nå at de bruker utestemme i sin omgang med korona-viruset.

24. mars ble det vedtatt at de eksisterende tiltakene mot pandemien skal videreføres til over påske. Disse tiltakene skaper, som ingen kan ha unngått å få med seg, store utfordringer for store deler av næringslivet.

Men før vi svartmaler situasjonen (på trygg avstand): Det er også mulig å spore opp en og annen gladsak, som at enkelte kulturarbeidere har fått et uventet lønnshopp – hvis man kan kalle det det.

For de aller fleste av oss er derimot situasjonen svært utfordrende, også for enkelte barn av enkelte Fiken-ansatte:

Mest utfordrende er imidlertid situasjonen for dere som arbeider i yrker hvor møter ansikt-til-ansikt – både mellom ansatte og mellom ansatte og kunder – er helt essensielt. Når vi tenker på våre brukere spesifikt, har vi forsøkt å fokusere på dette: Hva trenger dere nå, som vi kan hjelpe dere med – dere som driver små foretak der ute? Vi tror dere trenger mer fakta enn følelser.

Klassekampen, 26. mars.

Vi har derfor forsøkt å sammenfatte hva tiltakene fra øverste hold betyr for dere: her er en korona-artikkel for dere med ENK, og her er en for dere med AS. Disse oppdaterer vi – etter beste evne – når det kommer nye tiltak og mer informasjon.

Erfaringer, rutiner og samhold

På mange måter er Fiken (og mange andre i samme bransje) heldige og godt rustet til å takle denne krisen: Vi har relativt mange som allerede jobber eksternt, og vi skal ikke pynte på sannheten – selv før vi alle gikk over til hjemmekontor gikk det mye i digital kommunikasjon. Er vi av og til for late til å gå inn på kontoret til en kollega? Tja. Elsker vi kommunikasjonsverktøy som Slack, og bruker det for alt det er verdt? Ab.so.lutt.

Går du derimot fra kontor til kontor hos oss, så finner du en variert bukett av arbeidserfaring, for eksempel: bartender, butikkmedarbeider, knekt (på slottet), tolk og frisør. Thomas (på support) er også utøvende kunstner, og som malere vet: begrensninger blir (ofte) stilen. Kan du ikke male figurativt, så kan du male abstrakt.

Korona er nå begrensningen som dikterer hvordan Fiken, Norge og resten av verden arbeider. I bortfallet av kjente og kjære rutiner, oppstår behovet for nye. Dette går på arbeidsmåte, men hos oss, og sikker hos veldig mange andre, går det mye på det sosiale.

Det høres ubehagelig sukkersøtt ut, men vi savner rett og slett (å treffe) hverandre: Vi ønsker oss ikke nødvendigvis bort fra hjemmekontoret, men vi ønsker oss definitivt tilbake til et samlet Fiken.

For alle som er rammet av pandemien, er kanskje dette det verste med å sitte hver for oss på denne måten – lenket til nettet for kontakt med omverden: det føles som vi i mindre grad er en del av hverandres liv; både som familie, venner og kollegaer. Men vi forsøker så godt vi kan å kompensere for dette i digitale kanaler, med f.eks. spillkvelder, virtuell fredagspils, lesestund for hverandres barn, etc.

Vi skrider til verket: Små foretak hjemmefra

Vi tror det er spesielt to ting ved Fiken som gjør at det rent arbeidsmessige går så bra hjemmefra: (1) Vi er en liten bedrift med relativt få ansatte (slik de fleste av våre kunder også er), og kanskje enda viktigere: (2) Vi har aktivt gått inn for en flat struktur: daglig leder sitter ikke i hjørnekontoret sitt, fire etasjer over den nyansatte, nyutdannede utvikleren.

Alle sitter på samme plan og alle stiller likt i Fiken – slik oppleves det i arbeidshverdagen. Dette skaper tillit, samhold og – i disse dager – savn. Men sett på litt avstand, så er også noe av det man savner mest, nettopp det som gjør at ting tross alt går bra nå:

  • Vi har en utpreget dugnadskultur – for eksempel så jobber de som ikke har barn når småbarnsforeldrene må trå til på hjemmebane.
  • Oppgaver velges - de tiltdeles ikke: Ingen venter på at en leder skal se at man er ledig. Alle leter aktivt etter oppgaver. Koordinere gjør vi dersom noe er uklart.
  • Vi vet hvordan det er å drive en liten bedrift: Vi forstår og kan identifisere oss med de utfordringene brukerne våre har (og muligens kommer til å få), og slik kan vi yte bedre hjelp.

Siden alle nå jobber til litt ulike tider, så er et konkret grep vi har gjort å finne mindre oppgaver som kan løses av én person når det måtte passe:

Selv om det på på mange måter er vanskelig å være en liten bedrift i situasjoner som denne, så har man én ting de større aktørene ofte mangler: Tilpasningsevne. Vi prøver å bruke den til vår fordel, og selv om det er lettere sagt enn gjort, så finnes det også muligheter man kan benytte seg av, og endringer man kan gjøre: både med hensyn til hvordan man driver foretaket, og ordninger man kan benytte seg av. Vi har skrevet eget innlegg om dette, som retter seg mot de minste enkeltpersonforetakene – det kan du lese her.

Påske og regnskap

Vi ønsker alle det samme: å kunne arbeide og ferdes fritt. Og det kommer, men det kommer til å ta tid. Det er en ullen ting å si, men slik er det: Ikke alle sannheter varmer og trøster – noen isolerer og tester oss.

Nyt påsken så godt det lar seg gjøre – vi håper at regnskapet ikke overskygger sol og blå himmel.

Author image

Om Espen Stokke

Historieforteller.
Du abonnerer nå på Regnskap – helt enkelt. Tanker og tips rundt enkelt regnskap rett i innboksen din!