Hvor mye skal til for å gjøre en forskjell? I år, som i fjor, bestemte vi oss for å kjøpe julegaver til alle i Fiken fra dere – kundene våre. I fjor tenkte vi at dette var en hyggelig måte å komme i kontakt med dere på. I år føltes det som en viktig handling.

2020: Året det var så bratt
Covid-19 rammer, og har rammet, alt og alle – næringslivet og privatlivet; Norwegian oppe i skyene og de små enkeltpersonsforetakene nede på landjorda; familien i stua og kollegaene på hjemmekontoret. Alle restriksjonene setter vår tilpassninsgdyktighet og tålmodighet på tidenes prøve. Vaksiner er på vei, men ingen vet ennå når dette skal ende.
Dagen etter at Norge stengte ned for første gang, la vi ut denne meldingen:

I etterpåklokskapens lys virker dette innlegget ganske så naivt, men de færreste klarte da å gjette seg til hvordan resten av året kom til å se ut. Vi klarte for eksempel ikke forutse at vi i desember skulle sykle rundt for å levere julekaffe til kollegaer på tvunget-hjemmekontor:

Eller at det skulle bli nødvendig å skrive en helt ny underavdeling av hjelpeartikler:

Og kanskje er det naivt å tro at det å kjøpe julegaver fra våre kunder skal utgjøre en forskjell, men vi tenker altså at det er verdt et forsøk:

I år, som i fjor, var responsen fantastisk – med hauger av gode gave-alternativer. Etter å ha gått gjennom alle forslagene som kom inn, endte vi i år opp med å kjøpe:
- Strekenluer fra Stofflykke
- Turkopper fra KaffeBox
- Deodoranter fra Nails by Kirsten
- Tegneserie fra Trond J. Stavås
- Sjokolade fra Nittedal Sjokoladefabrikk
- Ballholder for sykkel fra CyClaw

50 000 x God jul og godt nyttår!
I løpet av 2021 kommer vi sannsynligvis til å runde 50 000 kunder. Vi drømte selvfølgelig om denne responsen da vi startet Fiken for snart sju år siden, men at den faktisk har gått i oppfyllelse... Det er nesten ikke til å tro.
Grunnen til at drømmen faktisk har gjort det, tror vi er enkel: Vi har klart å holde på den ene, rene målsettingen vi startet med:
- Å gjøre regnskapsføring enkelt for alle de små bedriftene som ønsker å fikse regnskapet selv.
Vi er, og har alltid vært, brukerstyrt: Er det noe du savner eller ønsker deg, eller noe du vil forandre med Fiken som du tror vil gagne mange – ja, da vil vi høre fra deg. Send gjerne oss en e-post på kontakt@fiken.no, eller skriv til oss på Trello.

Vi ønsker dere alle en riktig god jul og et godt nyttår, og gleder oss veldig til høre fra dere i året som kommer.
PS: Hvis dere har lyst til å bli litt bedre kjent med én av kundene våre, kan dere lese vår samtale med Katarina Caspersen her (vi kjøpte julegaver av henne i fjor). Her forteller hun om sitt spennende arbeid, gir råd til andre som driver for seg selv, og sier: «Ofte får jeg bare en kjempestor lykkefølelse i hverdagen!»