Superenkelt regnskap for små bedrifter

Hvordan fungerer Fiken regnskap og hvem passer det for

Her svarer vi på en håndfull spørmål som mange lurer på om Fiken. Enkelt og greit. Som Fiken.

Innhold blir injisert her. Denne skal ikke vises.

Hva er Fiken?

Fiken er et nettbasert regnskapsprogram som gjør det enkelt for små bedrifter og enkeltpersonforetak å gjøre regnskapet selv. Dette innebærer enkelt språk og enkle, intuitive funksjoner og hjelpemidler, som:

  • Fakturering: Enkel utsending og oppfølging av fakturaer. Du kan sende i mange ulike kanaler (som brev, EHF, e-post og e-faktura), og du kan også sende til inkasso – helt gratis.
  • Kjøp: Egen mobilapp for å ta bilde av kvitteringene dine. Fiken tolker kvitteringene dine og kommer med forslag til regnskapsføring – så slipper du å knote med regnskapskontoer.
  • Frister og innsendinger: Fiken er integrert med Altinn, Skatteetaten og mange banker, og minner deg på alle frister og innleveringer som er relevant for ditt foretak. Du kan også levere mva-meldinger, årsregnskap og skattemelding direkte fra Fiken.
  • Hjelp og kundeservice: Fiken svarer raskt på alt du måtte lure på – helt gratis. I tillegg til kundestøtte har vi også massevis av hjelpeartikler, videoer og ukentlige webinar. På Google Min bedrift har vi i skrivende stund 4,9 av 5 i snitt, basert på over 1000 anmeldelser.
  • Blogg og ordbok: Her på bloggen vår finner du artikler som enkelt forklarer ord, uttrykk og konsepter som mange synes er vanskelige. Slik som fradrag du har krav på i enkeltpersonforetak, merverdiavgift forklart for små bedrifter, hvordan starte sin egen bedrift, og hvordan håndtere skatt i enkeltpersonforetak. Vi har også en regnskapsordbok – Fiken Forklarer – hvor vi gir deg korte og konsise forklaringer på det du måtte lure på.

Hvor mange bruker Fiken?

Per desember 2023 har Fiken over 80 000 brukere, og du kan prøve programmet gratis i 30 dager.

Er Fiken autorisert regnskapsfører?

Nei, Fiken er ikke autorisert regnskapsfører. Fiken er et regnskapsprogram som gjør at små bedrifter og enkeltpersonforetak kan gjøre regnskapet selv. Vår oppgave er altså å gjøre det så enkelt som mulig for deg å gjøre hele (eller deler) av regnskapsjobben selv.

For dette er essensielt: Det er ikke et krav at en regnskapsfører/autorisert regnskapsfører hverken må føre eller godkjenne regnskapet ditt. Alle selskaper kan altså føre sitt eget regnskap. Det som kreves, er at inntekter og utgifter dokumenteres (altså at regnskapet føres), og at de relevante meldinger og oppgaver leveres til myndighetene

Når det er sagt: For store selskaper kan revisjonsplikt slå inn, og da stilles andre (strengere) krav til hvem som har kontrollert regnskapet.

Det Fiken derimot er – til tross for at vi ikke er autorisert regnskapsfører – er en bedrift med ansatte som både er statsautoriserte regnskapsførere og revisorer. De jobber på kundestøtte hos oss, og er det noe du lurer på som Fiken-bruker, så når du dem og mange andre ivrige Fiken-ansatte på kontakt@fiken.no.

Hva er en autorisert regnskapsfører?

En autorisert regnskapsfører har fullført minst en bachelorgrad (i økonomi og administrasjon med regnskapsutdanning, regnskap og revisjon, eller tilsvarende), og har jobbet minst to år i et autorisert regnskapsførerselskap.

Et regnskapsbyrå må ha en autorisert regnskapsfører som daglig leder. I tillegg må alle regnskapsoppdrag de påtar seg ha en oppdragsansvarlig som er autorisert regnskapsfører.

Greit å vite: Med den nye regnskapsførerloven som ble gjeldende fra 1. januar 2023, fikk alle de som var autoriserte regnskapsførere per 31. desember 2022 automatisk tittelen statsautorisert regnskapsfører. Det er altså ingen forskjell på en autorisert og en statsautorisert regnskapsfører utenom selve tittelen.

Hvis du lurer på hva andre synes om Fiken, så anbefaler vi deg å ta en titt her: Vi har 4,9 av 5 i snitt og over 1000 anmeldelser på Google Min Bedrift, og her: Opinions undersøkelse av nettbaserte regnskapsprogrammer.

Hvordan fungerer Fiken regnskap?

Fiken fungerer slik at du sender ut fakturaer for det du selger (salg) og legger inn utgiftene dine (kjøp). Det er dette regnskap er, for de fleste og i sin enkleste form: registrering av kjøp og salg.

Her en noen artikler og innlegg som gir en rask innføring i regnskap, Fiken og noen av våre viktigste funksjoner:

Fiken støtter alt et typisk selskap må sende inn og levere i Altinn, som mva-oppgave, a-melding og skattemelding. Når det er noe du må huske på å levere, så gir vi deg beskjed.

Bokføringsplikt

Bokføringsplikt betyr at du må føre regnskap. Grunnen til at du må føre regnskap, er at når du tjener penger på selge noe, så er du også pliktig å betale skatt. For at du skal betale riktig mengde skatt må myndighetene vite hvor stort overskuddet ditt er. Da er vi tilbake i Fiken, ettersom overskuddet ditt, litt enkelt forklart, er: Inntekter minus utgifter. Altså dine salg minus dine kjøp. Og disse legger du (ideelt sett) inn i Fiken fortløpende.

Måten du forteller Skatteetaten hvor mye skatt du skal betale, er at du leverer inn det som heter skattemelding (også kalt næringsoppgave og selvangivelse). Dette er en oversikt som viser hvor stort overskuddet ditt er, og dermed hvor mye skatt du skal betale.

Mange gruer seg til å levere skattemeldingen, men når/dersom du legger inn dine kjøp og salg i Fiken fortløpende gjennom året, så er skattemeldingen en smal sak. Fiken har nemlig en egen funksjon som oppretter og fylles ut tallene i skattemeldingen automatisk for deg. Alt du trenger å gjøre, er å sende den inn (via Fiken, selvfølgelig).

Når det er sagt, så har vi også veldig mye annen nyttig funksjonalitet som du kan trenge, avhengig av hvilken type selskap du har, og hvor stort det er:

  • Lønn
  • Timeføring
  • Kjørebok
  • Prosjekt-håndtering
  • Budsjettering
  • Altinn-tilkobling
  • Årsregnskap
  • Eiendelsregister
  • Nettbutikk-integrasjoner
  • CRM, tilbud og ordre

Hva er regnskap?

Et regnskap er en oversikt over den økonomiske situasjon og utviklingen i en bedrift, en organisasjon, en stiftelse eller lignende. Å føre regnskap er å dokumentere og holde oversikt over inntekter og utgifter.

Fiken pris: Hvor mye koster Fiken regnskap?

For de aller fleste koster Fiken 189 kr i måneden (ekskl. mva). Dette er grunnprisen, og inkluderer regnskap og fakturering, og det er ingen begrensning i antall brukere, bilag, utsendte faktura eller lignende. Du kan prøve Fiken helt gratis i 30 dager.

Vi har ingen etableringskostnad eller bindingstid. Faktura sendes ut 2 ganger i året (for 6 måneder om gangen), og ved oppsigelse får du tilbakebetalt for eventuelle resterende måneder.

Pris for tilleggsfunksjoner

I tillegg til grunnpakken, har vi også mange tilleggsfunksjoner du kan aktivere ved behov (alle prisene er ekskl. mva):

Funksjonalitet Pris/pris pr. måned
Lønn første ansatt 70 kr
Lønn pr. ekstra ansatt 35 kr
Timeføring pr. bruker 59 kr
Integrasjon med nettbank 59 kr
Fakturering m. KID 59 kr
Prosjektmodul 59 kr
Skattemelding (næringsoppgave): Enkeltpersonforetak 990 kr
Skattemelding (næringsoppgave): AS 1290 kr

Hva er skattemelding?

Skattemelding er en skattepliktig person eller bedrifts oversikt over inntekter og formuesforhold. Denne oversikten leveres til Skatteetaten (ligningsmyndighetene) årlig, og danner grunnlaget for skatten som må betales. Skattemelding kalles også selvangivelse.

Hvem passer Fiken for?

Fiken passer for alle selskaper – både små og store – som ønsker å gjøre regnskapet selv. Vi har mange tusen små enkeltpersonforetak som bruker Fiken, og vi har mange tusen små, mellomstore og (relativt) store AS som bruker Fiken. Fiken bruker selvfølgelig Fiken, og vi har over 50 ansatte.

Våre kunder driver med alt mellom himmel og jord, de jobber med kunst, fotografi og design, de er snekkere og rørleggere og frisører, de styrer holdingselskaper, arbeider som konsulenter og brygger øl. For å nevne noe.

Fiken er rett og slett laget for at de som ikke har regnskap som førstespråk skal kunne forstå regnskap og gjøre regnskapet sitt forståelig ovenfor myndighetene. Grunnen til at man må gjøre seg forstått ovenfor myndigheten, er at de med jevne mellomrom vil ha rapporter og oppgaver som viser hvordan det går med selskapet ditt (mva-oppgaver og skattemelding, for eksempel).

I Fiken finner du veldig mange funksjoner og hjelpemidler som gjør at regnskapet ditt går så smertefritt og effektivt som mulig. På et helt grunnleggende plan, er dette det viktigste:

Her er en liten introduksjonen til Fiken, og du kan prøve gratis og uforpliktende i 30 dager.

Et siste, avsluttende tips: Du kan bruke en bankkonto fra en hvilken som helst bank med Fiken, men vi anbefaler:

Bedriftskonto fra Folio

Med Folio får du en enkel og oversiktlig bedriftskonto, uten bindingstid og skjulte gebyrer. Koblingen til Fiken er gratis, og gjør at store deler av regnskapet går automatisk.

Folio er Fikens-brukernes favoritt!

Spør oss hvis du lurer på noe

Er det noe du lurer på om Fiken som du ikke fant svar på her? Send oss en e-post på kontakt@fiken.no, så svarer vi deg raskt – på et språk du forstår.

Vanlige spørsmål

Hvor mye koster Fiken i måneden?

For de aller fleste koster Fiken 189 kr i måneden (ekskl. mva). Dette er grunnprisen, og inkluderer regnskap og fakturering, og det er ingen begrensning i antall brukere, bilag, utsendte faktura eller lignende.

Kan man føre regnskap selv?

Ja, man kan føre regnskapet selv. Det er ingen lov som sier at regnskapet må føres av en statsautorisert regnskapsfører – tidligere kalt autorisert regnskapsfører. Alle selskaper kan føre sitt eget regnskap. Det kan føres av eieren, daglig leder eller en av de andre ansatte.

Kan AS bruke Fiken?

Ja, absolutt: AS kan bruke Fiken. Det er over 30 000 store og små AS som bruker Fiken.

Hva er et regnskap enkelt forklart?

Et regnskap er en oversikt over den økonomiske situasjon og utviklingen i en bedrift, en organisasjon, en stiftelse eller lignende. I regnskapet registreres inntekter og utgifter, samt gjeld og eiendeler.

Skrevet av

Anette Marie Haugestad
Author image

Hundegal og supportmedarbeider i Fiken. Motiveres av å forenkle hverdagen til norske bedrifter som hver dag jobber hardt for å få komme opp og frem!

Superenkelt regnskap for små bedrifter

Med Fiken er det superenkelt for små bedrifter å gjøre regnskapet selv! Innleveringer til Skatteetaten og Altinn er gjort på et blunk, og vi passer på at regnskapet blir riktig.

Prøv Fiken gratis

Allerede registrert? Logg inn

Superenkelt regnskap for små bedrifter

Personvern og informasjonskapsler Bærekraftsrapport