Oppstart, Enkeltpersonsforetak, Starte bedrift, Regnskap

Slik starter du et enkeltpersonsforetak

Hvis du skal starte for deg selv, så er enkeltpersonsforetak det naturlige valget: Du oppretter på et blunk, etableringskostnaden er lav og du har mye frihet. Men med denne friheten kommer også en del ansvar og risiko. Vi tar det steg for steg. Men først: Hva bør du velge?

Bør du velge enkeltpersonsforetak eller aksjeselskap?

Det er vanskelig å sette to streker under dette svaret, men her er det vi mener er gode råd:

  • Dersom foretaket ditt er en ekstrainntekt på toppen av en vanlig lønn, eller dersom du ikke helt vet om dette foretaket er noe du vil satse skikkelig på, da er det bare å registrere et enkeltpersonforetak – det er et godt valg.
  • Men dersom du er avhengig av pengene du får inn gjennom foretaket ditt, hvis det er denne inntekten du skal leve av, da mener vi at du bør vurdere å stifte et AS. AS er muligens litt tyngre å komme i gang med, men når du først har kommet i gang, så er det ikke noe særlig mer komplisert enn ENK, og vi i Fiken hjelper deg gjerne på veien.

Det er mange som har fått seg en overraskelse mht. manglende rettigheter for eiere av ENK nå, og selv om det i forbindelse med koronapandemien har kommet en del forbedringer fra Stortinget, så er i utgangspunktet alle disse nye reglene kun midlertidige.

Fra hobbyvirksomhet til næringsdrift?

Begynner som hobby, fortsetter som næring

Sånn er det ikke for alle, naturligvis, men for mange er det slik: fra hobby til inntekt.

  • Kanskje strikker du gensere som plutselig mange vil ha.
  • Du er en hobbymusiker som begynner å få spillejobber.
  • Noen vil betale deg for å bruke bildene du legger ut på Instagram.
  • Eller du har rett og slett en idé til den neste farsotten på duppeditt-fronten.

Hvis det siste alternativet er deg, så har Altinn en fin liten liste over ting det kan være greit å tenke på før du starter opp, men er du hobby-strikker, -musiker, -fotograf, e.l., som ønsker ta lidenskapen et steg videre, så er ENK det naturlige valget.

Et smart tips innledningsvis: Hvis du har hatt utgifter i årene før foretaket registreres; utgifter som er i sammenheng med oppstarten (opptil 5 år tilbake i tid), så kan du levere et skjema (RF-1298) sammen med den første skattemeldingen/næringsoppgaven. I praksis blir dette da din søknad om trekke fra disse utgiftene på skatten.

Google-søk: «ENK eller AS for sykkellag?»

Næringsdrift: Hva er det og hva kreves?

Når du som privatperson begynner å selge varer eller tjenester, blir du regnet som selvstendig næringsdrivende når formålet er å tjene penger. Da driver du per definisjon ikke med en hobby, men med næringsvirksomhet.

Så hva er næringsvirksomhet, og hva kreves for å drive med det?

  • Næringsvirksomhet er virksomhet som er egnet til å gå med overskudd (om enn ikke med det samme, så på sikt).

Mange tror det finnes en nedre grense her – at man ikke trenger å ha et foretak dersom en omsetter for mindre enn 50.000 kr. Men det er feil. Dersom du f.eks. har en omsetning på 8.000 kr, så skal du skatte av dette (så lenge det altså er en virkosmhet som egner seg til å gå med overskudd).

For eksempel: Dersom du driver med snørydding én uke i året, og sender ut en faktura på 8.000 kr, så må du skatte av dette. Men om du føler deg inspirert en dag, lager en skulptur og 'tilfeldigvis' klarer å selge denne for 8.000 kr, så slipper du å skatte av denne (hobby)inntekten.

  • Næringsvirksomhet er med andre noe du driver med fast/over tid (ikke et engangstilfelle)
  • Næringsvirksomhet innebærer risiko: for at ingen vil kjøpe produktene, kostnader blir høyere enn forventet, eller andre uforutsette hendelser

For å drive med næringsvirksomhet må du:

  • Være minst 18 år (eller over 15 år med tillatelse fra foreldre/verge), og du må ha en fysisk adresse i Norge (ikke bare en postboks).
  • Registrere deg (gratis) i Enhetsregisteret i Brønnøysund – ved å fylle ut Samordnet registermelding i Altinn. Du får da et organisasjonsnummer, og kan begynne å fakturere (se neste av avsnitt).
  • I samme slengen kan du også registrere deg i Foretaksregisteret (det koster 2250 kr). Alle ENK kan gjøre det om de vil, men du gjøre det dersom du: (1) Kjøper inn ferdige varer for å selge disse videre og/eller (2) Har minst fem ansatte.
Har du funnet din nisje, og er din egen oppstartslos?

Det praktiske: Hvordan starte ENK via Brønnøysundregistrene

Hvis du har tenkt å opprette et ENK, så har du sannsynligvis (relativt) klare tanker om hva du skal drive med, og kanskje vet du til og med hva foretaket skal hete. Når det gjelder å velge navn på foretaket ditt, kan det være greit å tenke på dette:

  • Etternavnet til eier/innehaver må være en del av firmanavnet. Hvis du heter Bjørn Solstad, og har tenkt å sikte deg inn på nisjen Fiskekaker, så er f.eks. Solstad Fiskekaker og B. Solstad Fisk innafor (reglene), mens BS Fisk eller Universets Fremste Kaker av Fisk, ikke er det.
  • Du kan i tillegg velge et markedsføringsnavn som bedriften kan drives under. Sjekk på Navnesøk.no om navnet er ledig (samtidig kan det være lurt å sjekke om domenenavnet er tilgjengelig når du velger navn).

Når du vet hva du skal selge, og har bedriftsnavnet klart, så er det bare å registrere foretaket via Samordnet registermelding. Det er en del punkter som skal fylles inn, men det går ganske radig. Det første spørsmålet er rett så hyggelig – Hva ønsker du å gjøre? – og når du har svart på det, velger du Enkeltpersonsforetak.

Innledningsvis må du også svare på om du skal registrere deg i Merverdiavgiftsregisteret – det må du hvis du driver i en bransje som vanligvis fakturerer med mva, og har tjent over 50 000 kr de siste tolv månedene (mer om dette litt senere).

Når det gjelder Foretaksregisteret, så skal du som nevnt registrere deg her hvis du kjøper inn varer du skal selge videre og/eller har minst fem ansatte.

Samordnet registreringsmelding.

Etter dette er det tretten små steg du skal klikke deg gjennom. Som du ser: det er stort sett kjent og lett tilgjengelig informasjon som skal fylles inn. Navn og adresse, kontaktopplysninger og innehaver er i prinsippet de samme opplysningene:

Først legger du inn grunnleggende informasjon.

De fleste ENK har ikke ansatte (du kan ikke være ansatt i ditt ENK slik du kan i et AS), så her skal du bare krysse av hvis du har ansatte andre enn deg selv. Målform er et enkelt valg for de fleste, og aktivitet/bransje beskriver nøye hva du skal legge inn:

Deretter spesifiserer du hvilken bransje du er i.

Som med ansatte, så er det få ENK som har daglig leder eller forretningsfører (som ikke er innehaveren selv). Når det kommer til regnskapsfører og revisor: Hvis du velger å sette bort hele eller deler av regnskapet, så må du legge inn de du benytter deg av her (dette fordi de må være autorisert av Finanstilsynet, og revisor må være registrert i Revisorregisteret).

Du kan selvfølgelig velge å gjøre jobben selv – med Fiken, for eksempel (blunkefjes).

Punktet om Prokura får deg kanskje til rykke tilbake i stolen. Ja, det høres litt ut som noe smittsomt du må skaffe deg kortison for å få bukt med, men det er faktisk helt ufarlig, og lett å besvare. Det handler rett og slett om fullmakt:

Har du gitt prokura til noen?

Under Opplysninger om virksomheten skal du krysse av dersom du overtar selskapet fra noen andre. Dette er sjelden tilfelle for ENK, men du skal også krysse av her dersom du skifter organisasjonsform – for eksempel går fra ENK til AS:

Er virksomheten viderført, kjøpt eller overtatt?

Punktet for mva. er tydelig forklart, og selv om det kan være litt å sette seg inn i på sikt, så er det temmelig rett frem:

  • De aller fleste tjenester og varer er mva-pliktige, men det finnes en del unntak, f.eks: helse-, kulturelle- og undervisningstjenester (Altinns oversikt): Driver du innen én av disse, så krysser du av for det.
  • Selger du derimot mva-pliktige tjenester/varer, så krysser du av for det, og:
  • Når du har solgt varer eller tjenester for mer 50 000 kr i løpet av 365 dager, så skal du søke om å registrere deg i Merverdiavgiftsregisteret. Noen kan også søke om forhåndsregistrering (men dette er relevant for ganske få foretak).
Mva. må med!

Vi har skrevet et innlegg hvor vi går gjennom mva, og vi arrangerer jevnlig mva-webinarer.

Under Varsling og signering oppgir du epostadressen eller telefonnummeret du vil varsles om registreringen på, før du får et sammendrag, kontrollerer og sender inn skjemaet. Normalt får du en bekreftelse og et organisasjonsnummer i løpet av noen få dager.

Slik ser sammendraget ut.

Det er altså rett så lett å opprette et enkeltpersonforetak, men hvis du er usikker på om du burde velg ENK eller AS, så går vi avslutningsvis gjennom det vi mener er de største fordelene og ulempene med denne selskapsformen (vi har også skrevet et eget innlegg om å stifte AS).

Fordeler og ulemper ved enkeltpersonsforetak

De færreste liker (unødvendig) papirarbeid, så vi begynner med denne ENK-fordelen:

  • Mindre papirarbeid enn AS – både ved oppstart og løpende.
  • Ingen stiftelsesdokument eller krav om 30 000 kr i aksjekapital.
  • Ikke styre eller generalforsamling (fordi eieren alltid bestemmer alt).
  • Billigere å starte: Mindre/ingen gebyr i Brønnøysund, altså gratis registrering for de fleste.
  • Slipper å lage og levere årsregnskap til Brønnøysundregistrene: Det økonomiske resultatet av driften er ikke offentlig tilgjengelig som med AS.

Og til slutt: Som eier av et ENK kan du overføre penger mellom deg selv (din private økonomi) og bedriften uten at det påvirker skatten din. Hvorfor går dette fint? Jo, nettopp fordi ENK-et ditt er en del av din privatøkonomi.

Du skatter kun av overskuddet i bedriften, og det spiller ingen rolle hvor mye av pengene du har brukt til private ting, eller overført til din privatkonto. Det du skatter av, er altså (grovt sett) salgene dine minus kjøpene dine.

Av ulemper, eller utfordringer med ENK, kan disse nevnes:

  • Én person eier alltid hele bedriften, og kan derfor ikke få inn eksterne investorer.
  • Eieren har ubegrenset ansvar for gjelden til bedriften, uansett om den legges ned eller går konkurs.
  • AS oppfattes ofte som mer seriøst, fordi større og mer etablerte bedrifter gjerne er AS.
  • Eier av ENK har ikke samme trygderettigheter som eier av AS, som er ansatt i eget selskap (spesielt sykepenger første 16 dager). Det er ikke mulig for eier av ENK også å være ansatt i foretaket, men det er mulig å ha andre vanlige ansatte.
  • Skatten beregnes altså av overskuddet i bedriften, og i et ENK kan du ikke redusere dette ved å velge å ta ut mer penger til eget bruk. I et AS kan du derimot utsette beskatning: altså la pengene stå i selskapet til du skal bruke de privat. I et ENK må du alltid skatte samme året som pengene er tjent.

Den gode nyheten? Fikens årsavslutningsmodul kan fylle ut regnskapstallene automatisk og sende inn til Altinn: Du legger inn kjøp og salg – resten fikser vi sammen!

Author image

Om Espen Stokke

Historieforteller.
Du abonnerer nå på Regnskap – helt enkelt. Tanker og tips rundt enkelt regnskap rett i innboksen din!