Du vet det sikkert, men vi begynner med det grunnleggende: mva står for merverdiavgift, og er en avgift du betaler når du kjøper de fleste varer og tjenester i Norge.

Når det gjelder deg som driver et lite selskap og kjøper og selger varer med mva, så kan denne delen av regnskapet enklest oppsummerest slik:

Nyetablert?

Har du akkurat etablert et firma og lurer på når du må begynne å tenke på mva? Det er du ikke alene om. Svaret er heldigvis ganske så enkelt:

  • Når du registrerer foretaket ditt er det ikke momsregistrert: Du skal derfor registrere alle kjøp og salg uten mva i regnskapet (Fiken skjønner dette for deg, og fjerner rett og slett alle felter som har med mva å gjøre)
  • Du kan, skal og må søke om å bli mva-registrert når du har solgt mva-pliktige varer eller tjenester for 50.000 kroner i løpet av de siste 365 dagene

Vanskelig å holde styr på, tenker du kanskje? Vi passer på deg! Når du har passert grensen, så får du en e-post med varsel om dette:

Vi passer på deg!

Det finnes selvfølgelig unntak fra denne regelen: Noen foretak skal aldri fakturere med mva. Dette gjelder et knippe bransjer, for eksempel de fleste musikere og kunstnere, eller dersom du driver med undervisning.

Sanglæreren vi hadde på besøk skal ikke fakturere med mva.

Du har passert 50 000-grensen og må registere deg

Når dagen kommer og du har passert grensen, må du altså registrere deg. Dette gjør du ved hjelp av samordnet registermelding. Selve skjemaet er mye greiere enn det høres ut som, og tar omtrent femten minutter å fylle ut. I denne hjelpeartikkelen kan du lese om gangen i det. Det viktigste å være klar over er:

  • Du må laste opp fakturaer som viser at du har passert grensen (dette eksporterer du enkelt fra Fiken, og det er altså kun inntektene/salgene dine du skal laste opp)
  • Du må oppgi et kontonummer som eventuell mva til gode skal utbetales til

Når du har søkt, kan det ta litt tid før du blir godkjent. Mens du venter på denne godkjenningen kan du ikke sende fakturaer med mva. Det er imidlertid slik at du skal etterfakturere mva på alle fakturaer etter at du har passert grensen – inkludert hele fakturaen som gjorde at du passerte grensen. Du kan løse dette på to måter:

  1. Vente med å fakturere kundene dine til du har fått godkjent mva-registreringen (og da sende faktura med mva inkludert)
  2. Fortsette å sende fakturaer mens du venter på godkjenningen. Du må da etterfakturere mva-beløpet etter godkjent registrering. Fiken har en egen funksjon for dette: Dersom vi tror at en faktura skal etterfaktureres, så viser vi en egen knapp på fakturaen (etter at du har blitt mva-registrert):
Etterfakturering av MVA.

Når det gjelder mva, kan det også være greit å være klar over at:

  • Du kan søke om forhåndsregistrering før du når grensen hvis du kan dokumentere at du når grensen ganske snart, eller at du har veldig store utgifter før du får inntekter
  • Det er vanlig å få såkalt tilbakegående mva-oppgjør. Det betyr at du ved registrering kan kreve fradrag på mva-utgifter du har hatt også før registrering (dette gjelder inntil tre år tilbake i tid, og må være relevant utgifter for det du nå holder på med)

Innlevering av mva-oppgave

Selve innleveringen av mva-meldningen er veldig enkel: Fiken legger automatisk sammen mva på alle kjøpene og salgene du har registrert i en periode. Oversikten finner du ved å gå til menyvalget Oversikt → MVA.

Du får som nevnt fradrag for mva på kjøpene dine, og disse trekkes fra mva du har krevd inn når du har solgt varer eller tjenester. Et forenklet mva-regnestykke for en periode kan se slik ut:

Eksempel på MVA-regnestykke.

I eksempelet over har du altså krevd inn 37 500 i mva fra kundene dine, mens du har betalt 7 750 i mva for kjøpene dine. Du skal følgelig betale 29 750 i forbindelse med innlevering av mva-oppgaven. Har du lite salg og mye utgifter i en periode, så har du mva til gode, og får automatisk tilbake disse pengene.

Etter at du har gått inn på oversikten der Fiken gjør utregningen for deg, er neste steg å opprette mva-oppgaven, og sende den inn til Altinn. Dette gjøres raskt i Fiken ved å følge en egen veiviser: Opprettelse - innsending - registrere betaling.

Eksempel på MVA-skattemelding.

Etter at oppgaven er sendt til Altinn får du opp hvorvidt du har penger til gode, eller må betale. Hvis du er skyldig penger, får du opp beløpet, KID-nummeret og kontonummeret det skal betales til (har du satt opp bankintegrasjon, kan du også gjøre selve betalingen direkte fra Fiken).

De fleste leverer denne oppgaven annenhver måned, men enkelte gjør det hver måned, eller årlig. Uansett hvor ofte du skal levere, så minner vi deg på fristene dine (både inne i Fiken, og som push-varsel på telefonen og egen e-post):

Vi passer på fristene dine.

Noen tips helt på tampen

Som vi sa innledningsvis: Mva blir enkelt i Fiken. Vi passer på deg. Erfaringsvis er det imidlertid et par ting det kan være greit å huske på. Først: Når det kommer til mva på mat:

  • Selv om du er mva-registrert, så er det ikke lov å trekke fra mva på mat (med mindre du driver en kantine eller lignende)
  • Mat skal derfor regnskapsføres med 0 % mva
  • For eksempel: Mat til 100 kroner pluss 15 % mva = en utgift på 115 kroner og 0 % mva i regnskapet
MVA og mat.

Ellers er sosiale sammenkomster for ansatte, og representasjon for kunder, de viktigste områdene du ikke får fradrag på – selv om det kan stå mva på kvitteringen/fakturaen.

Vi passer på deg og din mva!

I tillegg til at vi sender deg et e-post-varsel når du har passert grensen for registrering, sier vi også fra om du er registrert med en annen mva-status i Brønnøysundregisteret enn i Fiken:

Vi passer også på din MVA-status.

For å gjøre mva enda enklere, gjennomfører vi jevnlig webinarer om mva-innlevering. Vi har også en kort video som viser deg hvordan det gjøres.

Spørsmål? Send oss en epost på kontakt@fiken.no.

God moms – dette fikser vi sammen!

Author image

Om Espen Stokke

Historieforteller.
Du abonnerer nå på Regnskap – helt enkelt. Tanker og tips rundt enkelt regnskap rett i innboksen din!