Regnskapsprogram for små bedrifter: Hvilket er best? Ifølge en opinionsundersøkelse gjennomført i september 2023 kommer Fiken best ut med hensyn til både brukervennlighet, kundestøtte og regnskapsprogram generelt.
Les videre, så får du detaljene, og tips til hva du bør tenke på når du skal velge regnskapsprogram.
Start ditt eget AS, enkelt og gratis
Å starte egen bedrift trenger ikke være komplisert. Fiken har en gratistjeneste som hjelper deg å opprette ditt eget AS – hele veien frem til egen bedriftskonto med ferdig oppsatt regnskap.
Start AS nå!Bakgrunn for undersøkelsen
Det finnes en håndfull tester av regnskapssystemer på nettet, men disse er gjerne gjennomført av regnskapskontorer eller private brukere/nettsteder. Når dette er tilfellet, er det ikke alltid like lett å stole på at disse testene er upartiske og objektive. Løsningen? Opinion.
Opinionsundersøkelsen som denne artikkelen er basert på, er nettopp en slik objektiv og upartisk undersøkelse. Formålet var å undersøke kjennskap til, og tilfredshet med, nettbaserte regnskapstjenester.
Din bedrift – ditt regnskap
Flere og flere enkeltpersonforetak og aksjeselskap velger å føre regnskapet selv i et regnskapsprogram. Mange opplever at dette gir økt innsikt og forståelse av hva det innebærer å drive et foretak, og like viktig: at det også gir verdifull mestrings- og eierskapsfølelse.
At det potensielt kan være mye penger å spare på å føre regnskapet selv, trekkes også frem som veldig positivt av de som velger denne løsningen.
Det mange lurer på når de skal velge løsning er:
- Hvilket regnskapsprogram skal jeg velge?
- Og hvordan skal jeg ta avgjørelsen?
Å vurdere resultatet av denne opinionsundersøkelsen er én måte å gjøre det på. Før vi ser nærmere på undersøkelsen, gir vi deg først en generell innføring i valg av regnskapsprogram, deretter 10 spesifikke punkter det kan være lurt å vurdere før du velger.
Velge regnskapsprogram: Hva bør du tenke på?
I sin enkleste form er et regnskap en oversikt over alle kjøpene og salgene i foretak ditt for en gitt periode. Med andre ord: Det et regnskapsprogram må la deg gjøre, er:
- Å fakturere/ta betalt for det du selger.
- Registrere utgiftene dine.
Til tross for at et regnskap for de aller fleste er registrering av kjøp og salg, kan det være smart å velge en løsning som gir deg funksjoner og muligheter du trenger hvis nye behov oppstår. Du kan spare mye tid, arbeid og penger på å gjøre en grundig vurdering i forkant av valget ditt.
Mange behov vil være identiske for alle foretak når det kommer til regnskapsføring, men noen bransjer har unike og spesifikke utfordringer og krav, og foretak har ulike forutsetninger når det kommer til drift og regnskap.
10 punkter for å velge riktig regnskapsprogram
- Hvor mye kan du om regnskap? Er det viktig at programmet er enkelt? Et brukervennlig og intuitivt program gjør at du bruker mindre tid på regnskapsføringen din, og kan bruke mer tid på det du virkelig brenner for.
- Hvor mye koster det, og får du alt trenger til den prisen? Betaler du fastpris, eller må du betale for bruk – pr. sendte faktura, for eksempel.
- Tilbyr de som leverer programmet support? Er den i så fall gratis? Har de andre ressurser? Webinarer? Hjelpeartikler? Test gjerne kundestøtten i gratisperioden (ofte benytter man seg ikke av den før man faktisk har valgt løsning og begynner å føre regnskapet).
- Hvordan tar du betalt? Og hvilke alternativer tilbyr programmet? Sender du vanlige fakturaer? Ønsker du å fakturerer mange samtidig (massefakturering)? Har løsningen behov for repeterende faktura? Trenger du integrasjoner mot kassasystem, nettbutikker o.l.?
- Hva slags organisasjonsform har du? Sjekk om systemet har egen støtte for akkurat det din organisasjonsform trenger. Både enkeltpersonsforetak og AS må levere næringsoppgave, og AS må i tillegg sende årsregnskapet til Brønnøysund. For et ENK er det også viktig med muligheten til å overføre penger mellom deg privat og selskapet.
- Skattemelding og næringsoppgave, næringsoppgave, næringsoppgave. Ja, enkel innlevering av næringsoppgaven er veldig viktig for mange. Dette er noe du som næringsdrivende er pålagt, og i motsetning til din personlige selvangivelse kommer den ikke ferdigutfylt fra Skatteetaten: Den legges ved som et vedlegg til skattemeldingen din. Kan du automatisk opprette oppgaven i programmet? Eller må du finne tallene og finne ut av det selv?
- Er du mva-registrert? Eller kommer du til å bli det? Hvis ja: Undersøk hvilke programmer som lar deg sende mva-melding direkte til Altinn.
- Har du mange kjøp og tilhørende kvitteringer? Hvis ja: Test hvordan du registrerer kjøp/utgifter i de forskjellige systemene. Er det enkelt, eller tungrodd og tidkrevende? Hvor mye gjøres automatisk?
- Har du ansatte som du skal betale ut lønn til? Hvis ja: Har programmet en løsning for dette, og mulighet for timeføring?
- Hvem kan du snakke med? Jo, du kan snakke med andre brukere av programmet du vurderer å ta i bruk. De aller fleste leverandørene har egne Facebook-sider, hvor du både kan lese anmeldelser, komme i kontakt med andre brukere og snakke med de som leverer og utvikler programmet.
Resultatet av opinionsundersøkelsen
Her kan du selv se og vurdere hva undersøkelsen avdekket angående tilfredshet, brukervennlighet og kundestøtte i de fire regnskapsystemene Fiken, PowerOffice Tripletex og eAccounting.
Dette er metoden, målgruppen og utvalget som ligger til grunn for undersøkelsen. For ordens skyld: Fiken ba Opinion gjennomføre denne undersøkelsen høsten 2023.
Spørsmål 1: Alt i alt, hvor fornøyd eller misfornøyd er du med regnskapsprogrammet du bruker?
Svært fornøyd:
- Fiken: 43 prosent
- eAccounting og PowerOffice: 30 prosent
- Tripletex: 20 prosent
Spørsmål 2: Alt i alt, hvor fornøyd eller misfornøyd er du med brukervennligheten til regnskapssystemet du bruker?
Svært fornøyd:
- Fiken: 48 prosent
- PowerOffice: 30 prosent
- eAccounting: 22 prosent
- Tripletex: 13 prosent
Spørsmål 3: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med kundestøtte/support til regnskapssystemet du bruker?
Svært fornøyd:
- Fiken : 45 prosent
- PowerOffice: 26 prosent
- Tripletex: 18 prosent
- eAccounting: 16 prosent
Beste regnskapsprogram for små bedrifter
Fiken kommer altså best ut av denne undersøkelsen på alle disse tre punktene:
- Tilfredshet med regnskapsprogram
- Tilfredshet med brukervennlighet
- Tilfredshet med kundestøtte/support
Vi er selvfølgelig veldig fornøyd med dette resultatet, men det forandrer ikke det faktum at:
- Ditt regnskap er ditt valg.
- Du bør investere godt med tid til å undersøke de ulike løsningene selv, og slik finne ut hva som egner seg best for ditt kunnskapsnivå og dine regnskapsbehov.
Lykke til med ditt foretak, regnskap og valg av program. Og er du noe du lurer på: Ikke nøl med å sende oss en e-post på kontakt@fiken.no.
Vanlige spørsmål med tilhørende svar
Hvor ligger Fiken i prislandskapet?
For de aller fleste koster Fiken 199 kr i måneden (ekskl. mva). Dette inkluderer regnskap og faktura, og det er ingen begrensning i antall brukere, bilag, utsendte faktura eller lignende. Vi har også noen tilleggsmoduler som man kan bestille ved behov.
Tenker du på frukten Fiken – gjerne omtalt som en søt delikatesse – kan du fort ende opp med å betale rundt ti kroner for én.
Hater dere virkelig regnskap?
Tja ... Vi misliker sterkt alt som er unødvendig tungrodd, knotete og komplisert. Regnskap kan være nettopp det, derfor gjør vi vårt ytterste for å forenkle, slik at du ikke skal hate regnskap.
Finnes det gratis regnskapsprogram for små bedrifter?
Det gjør det helt sikkert: Gjør et Google-søk, men pass på at du leser den lille skriften. Kanskje er det ikke helt gratis, eller kanskje er det bare gratis i en begrenset periode.
Når det er sagt: Har du et veldig enkelt regnskap, kan det også være at du klarer deg med et Excel-ark.