Aksjonærregisteroppgaven for 2025 skal leveres innen 31. januar 2026. Aksjonærregisteroppgave er en oversikt som inneholder informasjon om alle aksjonærene i et selskap, og hendelser knyttet til aksjene i selskapet for det gjeldende året.
For de fleste er innlevering av aksjonæregisteroppgaven gjort på noen få minutter i Fiken, og funksjonen er inkludert når du bruker vår løsning for innlevering av skattemelding og årsregnskap.
Send inn aksjonærregisteroppgaven med noen få klikk!
Som Fiken-bruker leverer du enkelt aksjonærregisteroppgaven, og vi sitter klare til å hjelpe deg hvis du lurer på noe.
Prøv Fiken gratis nå!Nye regler for innlevering av aksjonærregisteroppgaven
I midten av november 2025 sendte Skatteetaten ut et brev om nye regler for innlevering av aksjonærregisteroppgaven, og fordi vi har fått en del spørsmål om dette, oppsummerer vi det du trenger å vite her:
- Fristen for å levere aksjonæregisteroppgaven for 2025, er 31. januar 2026. Her er det ingen endringer: Denne kan du levere på egen hånd hos Altinn, eller med noen få tastetrykk direkte fra Fiken.
- Fra og med aksjonærregisteroppgaven for 2026 (med frist 31. januar 2027), må alle AS og allmennaksjeselskap levere oppgaven fra et regnskapsprogram.
- Fiken tilpasser oss de nye kravene fra Skatteetaten, slik at du som Fiken-bruker ikke trenger å bekymre deg for verken det tekniske eller det praktiske.
- Innleveringen av aksjonærregisteroppgaven fra Fiken er inkludert i pakken som lar deg levere skattemeldingen og årsregnskapet.
Greit å vite: Fiken støtter innleveringen av aksjonærregisteroppgaven for godt over 99 prosent av alle selskaper. Men i enkelte unntakstilfeller, for eksempel i AS med flere aksjeklasser, eller selskaper som har gjennomført fusjon eller fisjon, kan vi foreløpig ikke garantere at vi vil støtte innsending.
Hvis du lurer på noe som helst om aksjonærregisteroppgaven i Fiken: Send oss gjerne en e-post på kontakt@fiken.no
Hva er en aksjonærregisteroppgave
Aksjonærregisteroppgaven, RF-1086, er en oversikt som inneholder grunnleggende personlig informasjon om alle aksjonærene i et selskap, og hendelser knyttet til aksjene i selskapet for det gjeldende året.
Eksempel på hendelser som aksjonærregisteroppgaven inneholder er:
- Stiftelse
- Utbetaling av utbytte
- Aksjer har byttet eier
- Kapitalforhøyelse
- Kapitalnedsettelse
- Aksjesplitt
- Aksjespleis
- Fusjon
- Fisjon
Greit å vite: Noen kaller aksjonærregisteroppgaven for aksjonæroppgave. Det er altså det samme.
Frist aksjonærregisteroppgave 2025
Fristen for å levere aksjonærregisteroppgaven for 2025 er 31. januar 2026. Også selskap som er avviklet året før må levere oppgaven.
Hvem må levere aksjonærregisteroppgave
Alle norske aksje- og allmennaksjeselskap (samt sparebanker med egenkapitalbevis) må levere aksjonærregisteroppgave til Skatteetatens aksjonærregister hvert år. Den kan leveres manuelt via Altinn, eller direkte fra Fiken.
Greit å vite #1: Alle pliktige selskaper må levere selv om det ikke har vært endringer i noe av de relevante punktene (aksjeeiere, aksjekapital, utbytte osv.).
Greit å vite #2: NUF må ikke levere aksjonærregisteroppgave.
Hvorfor må man levere aksjonærregisteroppgaven
Opplysninger fra aksjonærregisteroppgaven brukes av Skatteetaten i ferdigutfyllingen av eiernes personlige skattemelding (selvangivelsen).
Selskaper leverer altså aksjonærregisteroppgaven for at skatten skal bli riktig, og fordi aksjonærene i selskapet skal slippe manuell utfylling av informasjonen i sin personlige skattemelding.
Skatt som informasjonen i aksjonærregisteret brukes til å beregne, er for eksempel utbytteskatt, skatt på gevinst ved salg av aksjer og formueskatt.
Informasjon i aksjonærregisteroppgaven om hvem som eier aksjene offentliggjøres også av Skatteetaten. Dette gjøres fordi det er bestemt at informasjon om eierskap av selskap skal være tilgjengelig for offentligheten. Det samme gjelder for årsregnskapet. Når du for eksempel søker opp et firma og får treff i Proff eller Purehelp, er det tallene fra årsregnskapet og aksjonærregisteret du får tilgang til.
Hva er aksjonærregisteret
Aksjonærregisteret er et register hos Skatteetaten. Registeret inneholder informasjon om hvem som eier aksjene i alle norske aksjeselskap, samt informasjon om utbyttebetalinger, kapitalforhøyelse og andre hendelser knyttet til aksjene i selskapene. Kilden til informasjonen i aksjonærregisteret er aksjonærregisteroppgaven, som alle aksjeselskap må levere til registeret hvert år.
Begrensninger i aksjonærregisteret: Aksjonærregisteret oppdateres med informasjon om endringer i hvert selskap i løpet av kalenderåret. Det er imidlertid bare aksjeeierne i selskapet per 31.12. som blir offentlig tilgjengelig. Dette betyr at man kan vite hvem som er eiere på slutten av året, men ikke hvem som har vært eiere i løpet av året.
Hva er aksjeeierbok
Aksjeeierbok er en oversikt over hvem som eier aksjene i et selskap. Det er aksjeloven som bestemmer at alle aksjeselskaper er pliktige å ha/opprette en aksjeeierbok.
Her navngis alle aksjeeierne alfabetisk og det spesifiseres hvor mange aksjer hver enkelt aksjonær eier, nummeret på aksjene, samt hvilke typer aksjer de eier – dersom selskapet har flere aksjeklasser.
Det er styret i selskapet som er ansvarlig for at aksjeeierboken føres og er oppdatert, og selskapet skal oppbevare opplysninger om tidligere aksjeeiere i minst ti år.
Hvordan levere aksjonærregisteroppgave
Hvis du fyller ut aksjeeierboken i Fiken, kan du sende inn aksjonærregisteroppgaven fra Fiken med et par tastetrykk.
I aksjeeierboken fyller du inn informasjon om hvem som er eier(e) av selskapet, og om det har vært endringer blant eierne, eller endringer i aksjekapitalen eller eierskap av aksjene. Når du sender aksjonærregisteroppgaven fra Fiken, vil du også kunne fylle inn informasjon om det er utbetalt utbytte.
Både innsending og signering av aksjonærregisteroppgaven gjør du direkte fra Fiken. Du slipper altså å logge deg inn i Altinn. Her kan du lese an artikkel som gir en steg for steg rettledning i hvordan du leverer aksjonærregisteroppgaven.
Kort oppsummert:
- Du fyller ut aksjeeierboken.
- Klikker på Lever aksjonærregisteroppgave.
- Ser gjennom noen få kontrollpunkter.
- Klikker på Opprett aksjonærregisteroppgave og deretter Start innsending til Altinn.
- Klikker Signer – ferdig!

Manuell utfylling og levering av aksjonærregisteroppgave
Her er forklaringen på hvordan du leverer aksjonærregisteroppgaven manuelt gjennom Altinn i de tre vanligste scenarioene:
Du har levert aksjonærregisteroppgave tidligere
Dersom du har gjort det, og det er verken tatt ut utbytte eller vært endringer i eierforhold det siste året, kan du bare godkjenne utkastet Skattetaten har laget for deg.
Du har et nytt aksjeselskap
I dette tilfellet må du selv fylle ut en del informasjon om aksjene og aksjonærene i selskapet. Informasjonen om aksjene kan du finne i stiftelsesdokumentet som ble levert som en del av registreringen av selskapet til Brønnøysundregistrene.
Her er et eksempel på hvordan aksjonærregisteroppgaven fylles ut for et nystartet selskap med 30 000 aksjer som har kr 1 som pålydende, slik at aksjekapitalen er på kr 30 000:





Du har betalt ut utbytte eller det har vært endringer i eierforhold
Utbetaling av utbytte eller endringer med hensyn til hvem som eier aksjer (salg mellom eiere, emisjoner osv.) er de to vanligste grunnen til at du må endre på den ferdigutfylte oppgaven. Skatteetaten har satt opp en del eksempler på utfyllingen i disse og andre vanlige tilfeller på denne siden.
Hvis det er noe du lurer på om levering av aksjonærregisteroppgaven fra Fiken, send oss gjerne en e-post på kontakt@fiken.no.
Superenkelt regnskap for små bedrifter
Med Fiken er det superenkelt for små bedrifter å gjøre regnskapet selv! Innleveringer til Skatteetaten og Altinn er gjort på et blunk, og vi passer på at regnskapet blir riktig.
Prøv Fiken gratisAllerede registrert? Logg inn