Starte egen bedrift? Tips og gode råd fra Volant

Espen Stokke

For å hjelpe og inspirere dere som går med en gründer i magen (eller nylig har startet egen bedrift), har vi slått av en prat med noen av våre kunder. Vi er nysgjerrige på hva som gjorde at de valgte å starte for seg selv, og om de har lært noe som kan læres videre. Denne gangen har vi snakket med Daniel Hoftun – én av de to gründerne bak Volant.

Svaret på spørsmålet: «Hva er Volant?» virker å være: «Volant er det du får når du blander en kjemi- og data-utdannelse fra NTNU med en lidenskap for aroma, og topper det hele med et ønske om å skape din egen arbeidsplass.» Oversatt: Volant selger håndlagde aromadiffusere og eteriske oljer.

Innhold blir injisert her. Denne skal ikke vises.

Korona-startup

Daniel startet selskapet sammen med en kompanjong i Oslo i det herrens Korona-år 2020, og selger nå til over ti land. På ett år har de solgt varer for over femten millioner kroner. En bra start, får man si.

Vi har snakket med Daniel om hvordan det har vært å starte en bedrift som raskt har vokst til et internasjonalt selskap; om kunsten å drive eget foretak, og om råd og tips til andre som vurderer å starte for seg selv.

Innledende tips: Testing og skroting.

Vi vurderer og reduserer risiko kontinuerlig ved å jobbe agilt. Det vil si at vi tester og feiler raskt. Vi tester konsepter og løsninger ut mot kunder med en gang for å avdekke om det funker eller ikke. Selv om de er langt fra ferdige. Slik kan vi tidlig skrote det som ikke funker.

Fotografi av en jente som holder en aromadiffuser
Daniel bygde den første Volant-kolleksjonen fra leiligheten sin, og håndpakket og leverte hver ordre på sykkel.

Bakgrunn og oljefunn

Hei, Daniel. Vi må nesten begynne med det opplagte spørsmålet: Hvorfor aroma, diffusere og oljer?

Vi ønsket å starte med et produkt som kunne bidra positivt til hverdagslivet til våre kunder og samtidig holde konseptet enkelt med et par produkter til å begynne med. Etter å ha testet populariteten til noen forskjellige kandidater, fant vi ut at det var etterspørsel etter aromadiffusere og eteriske oljer i Norge. Det er også et konsept som gjør at vi har flere gjentagende kunder. Siden eteriske oljer er forbruksvarer, er det flere som kommer tilbake til vår butikk for å kjøpe flere aromaer til sin diffuser.

For de av oss som ikke vet hva en aromadiffuser er og gjør, kan du gi en kort innføring?

Aromadiffusere er designet for å spre aroma og eteriske oljeblandinger innendørs og kan hjelpe deg med å få mer energi, bevissthet, ro og hvile, alt med ett tastetrykk.

Inne i hver diffuser er det en liten keramisk plate som lager en kjølig, luktfri vanndamp ved vibrasjon. Når eteriske oljer tilsettes, bryter denne vibrasjonen den eteriske oljen til mikroskopiske partikler. Deretter sprer diffuseren denne kalde dampen med eterisk olje og vann i luften, slik at du enkelt forfrisker hjemmet ditt.

Kan du gi oss en liten introduksjon til Volant også, og si noe om hvordan bedriften ble til?

Våren 2020, da jeg ble nødt til å jobbe hjemmefra, begynte jeg å leke med ideen om å starte en nettbutikk. Med min brennende interesse for å optimalisere hverdagen gjennom aroma, kombinert med min kjemi- og data bakgrunn fra NTNU, var Volant selskapet jeg måtte starte.

Volant selger altså aromadiffusere og eteriske oljer av høy kvalitet. Våre diffusere er skreddersydde og håndlaget for å gi et elegant og luksuriøst uttrykk, og vi har jobbet hardt med å produsere eteriske oljer av ypperst kvalitet. Vi ønsker helt enkelt å gjøre aromaterapi i hjemmet vakkert og meningsfylt, enkelt og trygt.

I startfasen leste vi mye om forskjellige strategier for å lykkes som gründere, mens vi testet forskjellige produkter for å finne diffusere og oljer som levde opp til den standarden vi så for oss. Når vi først begynte å selge, tok det av ganske raskt! Vi solgte først våre produkter i Norge, men fant raskt ut at det var interesse også andre steder i Europa.

Bare et halvt år etter at vi startet å selge i Norge, ekspanderte vi til Sverige og Tyskland. Nå nylig har vi også startet å selge til flere land, som Frankrike, Nederland, Spania og Italia.

Gründer og arbeidsgiver

Hvordan har det siste året som gründer vært, og hva er det du liker best med jobben?

Det har vært travelt og mye jobb, men gøy. Vi jobber med mye forskjellig, og dagene er svært varierte. Det første året av en netthandelsbedrift gjør man det meste selv, og jobber med alle de ulike stegene i prosessen. Fra innkjøp, design, produktutvikling og logistikk, til markedsføring, nettsideutvikling og kundeservice.

Det er gøy å jobbe med så mye forskjellig, og prøve å lage effektive og automatiserte prosesser for alt. Ettersom vi valgte å utvide til utlandet ganske tidlig, så har det vært lærerikt å lansere i nye markeder der vi må prøve å lykkes i en litt annen kultur enn den skandinaviske.

Å kunne ta del i, og lære av, alle nivåene i verdikjeden, synes jeg er beste med å starte for seg selv. Det er det beste og mest givende ved å bygge noe fra ingenting. Det å se at noe man startet fra null vokser til å bli et internasjonalt firma er utrolig gøy. Teamet har jo også vokst. Det som startet som et tomannsprosjekt har nå vokst til et team på rundt femten personer. Det er utrolig gøy å se hva vi samlet har å tilby av kunnskap og ferdigheter.

Det er imponerende – fra to til femten ansatte på ett år. Trives du som arbeidsgiver? Har det vært mye å sette seg inn i?

Takk! Ja, jeg trives veldig godt som arbeidsgiver. Jeg har noe ledererfaring fra før av, og det er morsomt å kunne se hvordan de ansatte vokser i sine roller.

Vi jobber også en del med utenlandske freelancere, og her har vi brukt plattformen “Upwork”, hvor man kan lyse ut stillinger, signere kontrakt, føre timer og betale ut lønn enkelt for både korte og lengre prosjekt.

Fotografi av Daniel der han setter sammen en aromadiffuser
Danny og det store Volant-eventyret? Absolutt!

Risiko, utenlandsreise og regnskap

Hvordan vurderte dere risikoen ved å starte eget foretak – skrev dere en forretningsplan? Hvis ja, har du noen råd til de der ute som synes det virker som en stor og vanskelig oppgave?

Vi vurderer og reduserer risiko kontinuerlig ved å jobbe agilt. Det vil si at vi tester og feiler raskt. Vi tester konsepter og løsninger ut mot kunder med én gang, for slik å avdekke om det funker eller ikke. Selv om produktene er langt fra ferdige. Slik kan vi tidlig skrote det som ikke funker. Dette er spesielt viktig i starten, slik at man kan teste mange ulike konsepter uten å investere for mye tid og penger i noen av dem før man vet hvilke som har potensial til å slå an.

Når det kommer til å starte for seg selv, er det begrenset hvor ille det kan gå i Norge. Det verste som kan skje er sjelden katastrofalt, så da er det verdt å ta sjansen, mener jeg.

Taper man litt penger, sitter man likevel igjen med verdifulle erfaringer, erfaringer man ikke får fra andre jobber; erfaringer som en eventuell neste arbeidsgiver sannsynligvis vil sette pris på.

Vi skrev forretningsplan og hypoteser for de ulike ideéne vi hadde i starten. Vi brukte ikke så mye tid på dette. Det viktigste er at tallene går opp. Måten vi gjorde det på var å gjøre et overslag av markedsstørrelsen, sette en pris på produktene, finne innkjøpspriser på produktene, sette av en sum per salg til markedsføring og se om tallene gav mening.

Konkurransen i markedet er også et sentralt aspekt, og ideelt sett finner man et konsept som enten er nytt, eller som går bra i andre markeder/land, men ikke er introdusert i ditt ennå.

Det er enklere å komme i gang enn man gjerne tror, og når man først kommer i gang og tar et steg om gangen, får man raskt fremgang.

Med dagens teknologi kan man for eksempel få opp en nettbutikk på under en dag, og da er man klar til å teste konsepter. Man trenger ingen kunnskap fra før. Alt man trenger å lære seg er et par Google-søk unna.

Fotografi av gamle, forhistoriske aromadiffusere
Aromadiffusere av typen god-gammel.

Hva bør man tenkte på når man ønsker å selge internasjonal? Var det ikke skummelt å måtte sette seg inn i andre skatte- og avgiftslover?

Det kan virke skummelt å ta steget ut av den tryggheten norske skatte- og avgiftssystemer tilbyr. I Norge er det enkelt å administrere og ha kontroll på dette, gjennom for eksempel Fiken, som heldigvis er direkte integrert med Altinn. Dette blir litt mer komplisert når man selger til utlandet.

Etter at vi leste oss opp på salg i Europa, valgte vi å gå for en tredjepartsløsning for administrasjon av alle våre skatter- og avgifter i utlandet. Det er mulig å finne slike løsninger til en relativt gunstig pris, og man sparer ganske mye tid og energi på en slik løsning, siden det raskt kan bli mye papirarbeid når man selger i mange land.

For mange gründere er regnskap en nødvendig onde – noe man ofte gruer seg til å sette i gang med, og gjerne utsetter. Hva var det som gjorde at dere valgte Fiken, og hvordan løser dere denne delen av driften i praksis?

Det er sant. Det å måtte føre regnskap er ikke det man gleder seg mest til når man velger å starte ditt eget selskap. Siden vi ikke hadde mye erfaring i regnskapsføring, valgte vi å gå for Fiken som har et veldig intuitivt brukersnitt. Dette gjorde det mindre skummelt for oss å sette oss inn i det. Det at Fiken er integrert med vår bankkonto er også et stort pluss!

Vi fører nesten alt av regnskapet selv, og har sammen med vår regnskapsfører opprettet gode rutiner og funnet et system som fungerer for oss. Vi har gjennom året vært i dialog med dem om ting vi har vært usikre på, og notert ned alle prosessene. Nå som vi har vært gjennom de fleste problemstillingene én gang, er det lettere det andre året.

Siden vi selger gjennom Shopify, en nettbutikkplattform, har vi valgt å ta regnskapet én gang i måneden for å gjøre ting enkelt og oversiktlig. Dette kan vi ikke anbefale nok:

Gjør regnskapet til faste tider, slik at du ikke blir hengende etter. Det er da stress og frustrasjon oppstår.

Siden våre salg og mange av våre kjøp repeteres hver måned, bruker vi flittig «Opprett tilsvarende salg, kjøp eller postering». Dette sparer oss for veldig mye tid. Samme med bankintegrasjoner og lønnsmodulen også. Dette gjør hverdagen vår enklere, og gjør at vi raskt og effektivt kan gjøre oss ferdig med regnskapet. Da kan vi bruke mer tid på andre spennende oppgaver, som markedsføring og produktutvikling.

Fornøyde kunder og veien videre

Dere har tydeligvis gjort noe riktig med hensyn til markedsføring og produktutvikling: På Trustpilot har dere over 400 anmeldelser og 4.7 av 5 i score. Hva er hemmeligheten bak så fornøyde kunder?

Det er egentlig ganske rett frem - jobb kontinuerlig med hele kundereisen, fra produktutvikling til kundeservice. Vi har passet på å være i tett dialog med våre kunder hele veien. I starten ringte vi våre kunder for å samle inn tilbakemeldinger på produktet, og for å høre hvordan de opplevde møtet med Volant.


Noe som mange også kanskje glemmer i starten, siden det er mye å gjøre, er å ha god kundeservice. Vi svarer våre kunder innen 24 timer på e-post, og er transparente. Om det oppstår problemer, kan disse derfor avklares raskt, og slik passer vi på at alle våre kunder er fornøyde.

Hva skjer fremover i Volant?

Siden vi nettopp lanserte i ganske mange nye land, kommer vi til å bruke de neste månedene på å optimalisere kundereisen i disse landene. Det er mye vi fortsatt ikke vet om kulturen og etterspørselen i de landene vi har lansert i, så her igjen er det viktig å jobbe agilt for å se hva som fungerer. Man kan ikke bare ta det for gitt at det som har fungert i Norge vil fungere i andre land i Europa.

Uten å røpe for mye, kan vi si at vi i høst kommer til å lansere en del nye og spennende produkter. Vi gleder oss veldig til å tilby litt flere produkter enn bare diffuseren og de eteriske oljene. Det fjerde kvartalet er jo også veldig spennende for nettbutikker, så vi jobber på spreng med planlegging av de siste tre månedene av året.

Hvor kan de som vil vite mer om Volant finne mer informasjon?

Alt om oss, og alle våre produkter kan du finne på www.volant.no. Vi har også på instagram og snapchat under @volantaroma.


Et potensielt vanlig spørsmål

Jeg har også et spennende foretak som flere burde vite om – og jeg har mye å lære bort! Vil dere skrive om meg?

Det er godt mulig! Send oss en e-post på kontakt@fiken.no, så tar vi det derfra.

Lignende innlegg

Author image

Skrevet av

Espen Stokke

Jobber med ordlegging i Fiken. Favoritt Seinfeld-episode: The Sniffing Accountant.

Sulten på mer?

Legg inn e-posten din nedenfor, så får du beskjed når vi legger ut nye artikler om det å drive egen bedrift.