Ryddige forhold: Hjertestarter og plikt, kalorier og kor

Bendik Gill Bakken

Du er pliktig å levere skattemeldingen. Du er pliktig å være stille etter klokken elleve. Du er pliktig å ta ut av oppvaskmaskinen på arbeid. Samtidig: Du skal ha det gøy på jobb. Synes vi. Det burde vært pliktig, men er det ikke.

Så derfor: Er det mulig å gjøre noe gøy ut av slike reelle og ønskede plikter, og hva har det hele med kultur å gjøre?

Hver dag er en fest vs. hverdagen er en fest

Det er definitivt mulig å gjøre noe gøy ut av stilleplikten som slår inn på slaget elleve (en fest i protest?), og vi skal kanskje ikke påstå å ha gjort en fest ut av skattemeldingen, men vi har i hvert fall gjort den enkel å levere.

Da gjenstår bare det siste punktet i den lille eksempelrekken min: Alle de små og store oppgavene som følger med arbeidshverdagen. Kort oppsummert: All ryddingen og fiksingen som gjør at det på en del arbeidsplasser dukker opp A4-ark med konstateringen:

Moren din jobber ikke her! Rydd opp etter deg selv!

Løsningen på pliktløpet

Også hos oss var det alles ansvar – og dermed som oftest ingens ansvar: Å ta ut av oppvaskmaskinen, kaste den pappesken som har stått der siden forrige uke, fikse den lyspæra som gjør at det har vært mørkt i gangen en stund.

I møte med denne rett så vanlige problemstillingen, tenkte ledelsen (som i Fiken består av to personer) det ledere ofte gjør: «Vi må vise handlekraft!» Men skulle vi virkelig ansette en Floor Manager? Er ikke det litt ufikensk? Løsningen kom på den mest fikenske måten: Fra de ansatte selv. Dette kan være en dugnad som går på omgang!

Slik endte vi opp med å lage ordningen Ukens ordenselever: En rullerende liste med personer, uke og et ansvar (på samme måte som for månedens regnskapsfører):

Skjermbildet som viser ordenselevenes oppgaver
Ordenselevenes oppgaver – punkt for punkt.

Ikke veldig kompliserte oppgaver. Resultatet? Ganske uforutsigbart og sprudlende:

Fotografi av to Fiken-ansatte som serverer smultringer
Man må ikke kle seg ut for å ta knekken på to-knekken, men det skader ikke.

I tillegg til de litt tamme og kjedelige oppgavene, blir ordenselevene også oppfordret til å:

  • Gjøre én ting som gjør kontoret bedre!
  • Gjøre én morsom sosial aktivitet! F.eks. rundbordtennis, “Finn kniven”-kontorspesial, fredagspils (evt. “fredag på torsdag”) el.
  • Ta med/ lag noe/kjøp noe til 14-knekken én dag!

Som oppfordret så gjort. Av praktiske ting kan nevnes har det blitt nye varmeovner, skohorn og planter i lokalet. Det har blitt mye kake og mange bedre lunsjer. Både hjertestarter og førstehjelpskurs er på plass.

Fotografi av en Fiken-ansatt som fisker premier over et forheng
Simon har fått ordnede forhold på kroken – sammen drar vi dem i land.

Men det viktigste (og poenget i denne artikkelen) - det blir kultur av sånt. Det har blitt arrangert barnebursdag (med fisking, pølser, brus, sjokoladekake og hoppeborg!), afterski i amfiet og nå sist, korsang for å innvie alle de nye plantene på kontoret (og ja – selvfølgelig må man ha kor til sånt!).

Invitasjon til åpning av Fikens nye planter
Ukens ordenselever inviterer til kor-basert plante-åpning.
Fotografi av koret som sang i anledning de nye plantene på Fiken-kontoret
I kveld er det lov å være koret synger plantene inn.

Dette har rett og slett blitt en greie i Fiken, noe som både er utrolig hyggelig, og er med på å gjøre Fiken til det vi mener det er: Et sted med en unik kultur. Og det aller beste: Dette kom helt av seg selv.

Vi tror kultur er noe som bygges nedenfra og opp. Ledelsen kan fasilitere (som i dette tilfelle sette opp en liste med det vi trodde ville være noe som måtte “mases på”). Men kultur lever og går sine egne veier. En god kultur gjør noe kjedelig til noe unikt. Det høres enkelt ut, men er det ikke.

Konklusjonen er temmelig rett frem: Det er flest hverdager på jobb, som ellers i livet, og det handler om å gjøre dem best mulig. Det er dette som er kultur, og det er alles ansvar.

Author image

Skrevet av

Bendik Gill Bakken

Medgründer og daglig leder i Fiken. Liker enkle ting som entrepenørskap og regnskap.

Sulten på mer?

Legg inn e-posten din nedenfor, så får du beskjed når vi legger ut nye artikler om det å drive egen bedrift.