I Fiken finner vi alltid plass til dyktige markedsførere som har erfaring, kunnskap eller interesser som kan styrke avdelingen. Men akkurat nå er vi ekstra interessert i å høre fra deg som er markedsfører og har erfaring med prosjektledelse.
Prosjektledelse i en bedrift som lager et regnskapsprogram kan unektelig høres ganske tørt ut, men det er det faktisk ikke (mener vi selv, selvfølgelig).
Når det er sagt: Det er noe litt fremmed ved at vi etterlyser en prosjektleder. Eller … Det er ikke prosjektledelse i praksis som er fremmed. Det er selve ordet. Prosjektledelse, kalkyler og ROI har en eim av noen ufikensk.
Det høres kanskje naivt ut, men for å gi et eksempel: Da undertegnede startet i Fiken for fem år siden, fantes det ikke en gang en markedsavdeling her. Det fantes utvikling og kundestøtte, og to gründere som tok seg av alt av markedsføring.
Jeg var den første som ble ansatt i det som etterhvert er blitt markedsavdelingen. Den gangen ble “avdelingen” døpt Annet (jeg var ikke utvikler, og jobbet heller ikke på kundestøtte, så da var jeg noe annet). Jeg tenker fortsatt på markedsavdelingen, som nå teller seks hoder, som Annet. Det føles avslappet og fikensk. Hvis du nå tenker: «Gjerne mindre om deg om mer om Fiken!», så kan jeg glede deg med at det er akkurat det som står for tur.
For at du skal kunne gjøre deg opp en mening om Fiken, og om markedsføring og prosjektledelse i Fiken, har vi snakket litt med Simen, som etter eget utsagn (til tross for at han leder markedsavdelingen): «Prøver å lede markedsavdelingen minst mulig.»
Å føre Fiken til markeds …
En stillingsannonse er markedsføring. Du skal selge inn bedriften til aktuelle kandidater. Men stillingsannonser er en vanskelig sjanger: De spreke annonsene (eller de spreke blogginnleggene, for den saks skyld) kan være nesten like irriterende som de intetsigende og formelpregede. Men vi prøver, og spør: Hva kan og vil du si om markedsføring og prosjektledelse i Fiken som ikke får plass i en stillingsannonse? Gi gjerne de håpefulle der ute et eksempel på et prosjekt de kan ende opp med å lede hvis de blir tatt inn i varmen.
Å eie et prosjekt i Fiken er så mye, mye mer enn prosjektledelse! I Fiken skal du ikke bare lede et prosjekt som noen har gitt til deg. Du skal aller helst finne og definere det selv (det tar selvfølgelig litt tid før du er der, men det er målet). Viser det seg at du har begitt deg ut på et ræva prosjekt (sånt skjer), så pælmer du det, og finner noe som er mer engasjerende og matnyttig. Akkurat nå kunne jeg ønsket meg noen som tok det fulle og hele ansvaret for alt vi gjør rundt det å starte bedrift med Fiken. Fra kommunikasjon, måling, forbedring av tjenestene, og hva vi skal gjøre fremover.
Pragmatisk kollega …
I Fiken er vi pragmatiske og ønsker oss pragmatiske kollegaer. Sier vi. Men hva betyr det? Du ville kanskje sagt: «Ut med følelser – inn med målinger.» Selv om ikke det var spørsmål, svar.
Pragmatisk kan være så mangt. For meg er det ikke nødvendigvis at alt du gjør er bygget på et uangripelig vitenskapelig data-fundament. Skulle vi gjort det, ville vi ikke fått gjort noe som helst. Verden er for uforutsigbar. Hos oss handler det pragmatiske om å skjønne og vurdere selv når det er fornuftig å tenke sjæl, stole på din egen (eller andres) kompetanse, og bare gjøre noe, opp mot når du skal engasjere data-analytikeren vår til å gjøre et seks måneders eksperiment med 95 prosent konfidensintervall og et eget dashboard.
Fra øverste hylle …
Du jobber selv med markedsføring i krysningspunktet mellom kundestøtte og utvikling, og vet hva det går i og hva som kreves. Derfor: Hvis du får velge fra øverste hylle når det kommer til din neste ansettelse, både hva gjelder personlige og faglige egenskaper: Hva velger du deg? Du får ikke lov til å si noe som allerede står i stillingsutlysningen.
Så jeg kan ikke si at ut over å være faglig sterk på markedsføring, med prosjektleder-ferdigheter, så er det veldig kult om du også er flink på enkel kommunikasjon og digital brukeropplevelse? Hmmm … Da er jeg redd jeg må bli han fyren som namedropper navn for å virke smart: Du kjenner til hva for eksempel Byron Sharp og Mark Ritson står for og mener. Og les gjerne Binet & Peter Field, og Karen Nelson-Field. Ekstra gøy om du liker å diskutere det de kommer med!
Lite visste han …
Du har jobbet i Fiken siden 2021, og har ledet markedsavdelingen siden 2022. Hva er den største forskjellen på å jobbe med markedsføring i Fiken, sammelignet med andre steder? Og hva vet du om Fiken nå, som du ikke visste på første dag i Fiken, som du synes en nyansatt burde vite om?
Det høres kanskje litt vel Fiken-skrytende ut (på flere måter), men den største forskjellen fra tidligere arbeidsplasser er at jeg i Fiken jobber med folk som er flinkere enn meg selv innen mange ulike fagfelt – og det er gøy!
Nå som jeg har vært her en stund, har jeg skjønt at Fiken ble startet for å gjøre det gøy å være på jobb. Det er nesten litt vanskelig å tro på, men nå som jeg har vært her en stund, så skjønner og opplever jeg mer og mer at dét fortsatt er hele målet med Fiken. Nyansatte sier at de hører det når de begynner, men jeg tror det tar tid å faktisk føle og forstå hva det betyr i praksis. Det som er fint, er at hva det betyr å ha det gøy på jobb er veldig individuelt. Derfor er det også opp til deg selv å forme din egen rolle og arbeidshverdag sånn at det blir gøy for din egen del. Min jobb, som leder av markedsavdelingen, er å legge til rette og hjelpe deg til å finne ut av det selv!
Veien videre …
Du finner hele utlysingen på jobbsiden vår, og om den ikke passer helt til deg, så er det bare å sende oss en e-post på jobb@fiken.no likevel. Fortell litt om deg selv, og hvordan du kan bidra til spred det glade Fiken-budskapet, så tar vi det derfra.
Et høyst betimelig spørsmål
Vel og bra alt det her, altså ... Men hva er det jeg får hos Fiken som jeg ikke får på andre arbeidsplasser? Og si ikke «lyse og moderne lokaler», «bordtennisbord» og «lønn etter avtale» ...
Kort oppsummert: Frihet under ansvar. Er det du får. Her er det ingen som henger over skulderen din og maser på deg. Det er heller ingen som følger med på når du kommer og går. Vi stoler på at du gjør jobben din, og at du gjør ditt beste for å gjøre Fiken til en enda bedre arbeidsplass.
Målet vårt er like enkelt som det er krevende (det krever helt enkelt at alle bidrar): Å fortsette å lage et produkt som vi er stolte av, på en arbeidsplass der folk er stolte av å høre til.
For ordens skyld: Du får også tilgang til et åpent budsjett – delta på det som gjør at du utvikler deg: Konferanser, kurs og seminarer. Du får trene i arbeidstiden, med tilhørende påfyll av karbohydrater og proteiner fra et (forsøksvis) alltid fullstappa kjøleskap. Har du lyst til å dra i teatret, eller i badstue, eller på escape room sammen med kollegaer, ja, da foreslår du det, så drar dere (5990 - Annen personalkostnad). Du får også en uke i syden hvert år (altså med resten av Fiken, på jobbreise), men kanskje enda viktigere: Vi vet at livet består av mer enn jobb. Derfor jobber vi vanlige dager og ingen pålegger deg overtid.