Kultur

Workation 2019: En Fiken-reise

Hva er Workation? Workation er en Fiken-tradisjon. Hvert år drar hele gjengen på én ukes tur sammen. Vi leier et hus, jobber med noe som er gøy og produktrelatert, og spiser, drikker, bader og trener smilemusklene.

Billedtekst: Noe med god latter, liv og forlengelse.

I 2017 ble det Malta, i 2018: Mykonos, i 2019: Porto Heli. Målet og meningen med disse turene er å arbeide fokusert og samlet med én spesifikk oppgave, men like viktig: å bli enda bedre kjent med hverandre.

Man skulle kanskje tro at én uke under samme tak kunne bli for mye av det gode, men det skjer uunngåelig noe positivt med samholdet i en allerede sammensveiset gruppe når man omgås døgnet rundt – sju dager i strekk. Og når det kommer til stykket, så er nok dette det overordnede målet og meningen: sammensveising.

Nå skal det sies at det følgende er én – svært så inhabil – persons inntrykk og oppsummering av årets utflukt, men sånn må det bli.

Skål!

Første og siste? En utvikler taler

Under en av middagene i år, slo Rune Peter (utvikler) liksom-ærbødig på glasset sitt, reiste seg, men fikk ikke åpnet kjeften før noen ropte: «Oi-oi-oi! Fikens første tale!»

Det Rune Peter sa, i Fikens første tale, var at han nå hadde vært ansatt i litt over ett år, og at han bare rakk å levere et par bugs før han og hans nye kollegaer reiste på fjorårets Workation. I år, som i fjor, kunne han fortelle, tok han seg selv i tenke: Hvis han hadde fått til dette som arbeidsgiver – å ta med alle på en slik tur – da hadde han vært utrolig stolt.

I motsetning til Rune Peter, rakk ikke Rebecca å levere noen bugs før sin første Workation.

Det er vanskelig å være uenig med Rune Peter, men poenget er ikke én hyggelig uke i syden – poenget er trivsel 7.5 timer hver dag, 150 timer i måneden og 1950 timer i året: Det er dét Aleksander, Bendik og Joakim (Fikens gründere) burde være stolte av å ha fått til (vil jeg påstå). Dette var også Rune Peter inne på da han avsluttet talen sin med å si: «Æ gler mæ te å gå på jobb hver dag – og æ jobba med bankintegrasjon!»

Årets Workation-fokus: Import fra nettbank (IFN)

Planleggingen av denne høstturen starter på nyåret, men siden det er vanskelig å spikre det faglige opplegg så lenge i forveien, så er det dette som blir viet mest oppmerksomhet i tiden rett før avreise.

Etter noen runder med forslag og diskusjoner, ble det bestemt at import fra nettbank skulle være fokuset i år, og utviklerne delte seg deretter inn i tre lag: Blue Submarines (#deepdivin), Grønn Sak, og Gull, som alle skulle jobbe med å forbedre denne funksjonen på hver sin måte.

  • Blue Submarines tok for seg datagrunnlaget i IFN, og jobbet slik med å forbedre forslagene Fiken kommer med på hver linje
  • Grønn Sak arbeidet med å reorganisere og redesigne hele funksjonen
  • Gull jobbet med å gjøre det langt enklere å teste bankintegrasjoner og import fra nettbank
Gull presenterer med skinnende autoritet.

Hver kveld klokken sju samlet vi oss i stua, hvor utviklerne presenterte det de hadde jobbet med gjennom dagen; vi fikk se eksempler og illustrasjoner på fremgangen; vi fikk høre om problemer og utfordringer, og alle fikk muligheten til å kommentere, kritisere og stille spørsmål om arbeidet som skal forenkle og effektivisere IFN.

En av de største faglige fordelene med dette, er alles kompetanse på IFN blir hevet, noe som igjen kommer både Fiken og kundene våre til gode. Og selv om det ikke er noen hemmelighet at det er kort vei mellom idé og ferdig funksjonalitet i Fiken, så er det likevel veldig morsomt å se at noe som blir kommentert eller foreslått den ene kvelden, er inkludert i funksjonen ved neste samling.

Du må ha solbriller på når det skal kodes fra avslappede positurer.

Noe som også kommer tydelig frem når du har alle utviklerne og hele support i ett og samme rom på denne måten, og funksjonalitet diskuteres, er akkurat hvor ivrige de er etter å gjøre Fiken så enkelt og brukervennlig som mulig.

Bendik var nok inne på årsaken til dette da han sa til Finansavisen: «Det høres sikkert banalt ut, men vi brenner rett og slett for dette.» Faglig brann gir energi i retur, i mange former, som dette:

Konkurranse og Kahoot

Under første kveldssamling fikk kundestøtte det ærefulle oppdraget med å kåre vinnerlaget ved ukens slutt, og kåringen skulle basere seg på:

  • Konsept
  • Dedikasjon/Lagånd
  • Tilrettelegging for support

Det siste punktet ble hurtig tolket som at support var mottakelige for smisking og bestikkelser, noe som resulterte i nettopp det (smisking og bestikkelser), samt svertekampanjer lagene i mellom.

Grønn Sak, for eksempel, leide en båt og tok med hele support på tur. Gull, på sin side, gikk så langt som å tilsnike seg ubetinget SoMe-støtte fra moren til Magnus (leder for kundestøtte) – et svært kontroversielt fremstøt. Blue Submarines valgte en litt annen taktikk enn sine konkurrenter: De ga bort effekter (capser, krus, penner, skriveblokker og visittkort), og forfalsket tweets fra de andre lagene:

Import fra nettbank eller tweeting på vegne av andre? Vanskelig å si.

Etter oppdateringene fra utviklerne, var Kahoot-quiz neste faste post på programmet – før middag. Skulle vi ha kåret en vinner blant quiz-makerne, så hadde utvilsomt Øyvind gått av med seieren for sin regnskaps-Kahoot – et dristig valg, for å si det mildt.

Vi har jo ved flere anledninger gått ut og sagt at vi hater regnskap (og derfor ønsker å forenkle det så mye som mulig), så det å smelle et hatobjekt opp på storskjermen kunne slått begge veier. Men ettersom vi liker å bli smartere, og ikke går av veien for å innrømme kunnskapshull, så dro Øyvind dette i land med bravur (selv om han med fordel kunne ha senket vanskelighetsgraden en smule):

Myndighetenes Vanskeligste Avgift?

Etter den siste Kahooten på lørdag, ble vinnerlag blant utviklerne annonsert. Lot juryen seg sjarmere av båtturer og effekter, eller fokuserte de på det faglige?

Blue Submarines, Grønn Sak eller Gull?

Demokratisk og rettferdig ble vinneren kåret ved anonym avstemning, så hva de individuelle support-medarbeiderne vektla, forblir en hemmelighet. Det som dog er sikkert og visst, er at Grønn Sak gikk av med seieren, med 4 stemmer, mens Blue Submarines og Gull fikk tre stemmer hver. Meget jevnt, med andre ord.

Noen spørsmål meldte seg etter at seiersrusen hadde lagt seg: Hva gjør man med en slik faglig førsteplass? Og hvem vinner på Workation?

Smisker Julie fra support med Grønn Sak? Joakim setter i hvert fall ned foten – med hånden.

Det faglige målet med Workation har aldri vært at vi skal komme hjem med en ferdig, ny funksjon – eller en ferdig, redesignet en. Målet er å legge grunnlaget for videre arbeid  – hverdagsarbeidet. Det var på denne måten både timeføringsmodulen og smartere innboks ble laget: påbegynt i utlandet, ferdigstilt hjemme.

Drivkraften? Drevet av fornøyde kunder

Hadde ikke Fiken vært selveid, men vært tvunget til å svare for seg til investorer, kunne det tenkes at noen ville stilt spørsmål som dette, ved hjemkomsten vår: «Lønner dette Workation-opplegget seg? Hva får vi tilbake for lagarbeid i Hellas?»

Noe du åpenbart får tilbake av å drive bedriften din slik Fiken drives, er dedikerte ansatte – du får, for eksempel, ansatte som sitter på flyet hjem fra Athen, på søndag, og koder. En slik dedikasjon til arbeidet smitter over på kollegaer, noe som igjen leder til et enda bedre produkt, som igjen (skal vi tro tilbakemeldingene vi får) fører til fornøyde kunder.

Steingrim koder i høyden – på hjemveien.

Nå er vi tilbake i hverdagen: utvikling gjøres ikke med havutsikt; kundestøtte sjonglerer ikke chat og soling, og morgentreningen avsluttes ikke med et morgenbad – og det går helt fint.

Vi går høsten og vinteren i møte med Workation i seilene.

#deepdivin, der, altså.

Author image

Om Espen Stokke

Historieforteller.
Du abonnerer nå på Regnskap – helt enkelt. Tanker og tips rundt enkelt regnskap rett i innboksen din!