Den tillitsvalgte på en arbeidsplass er de ansattes talsperson og representant i kontakt med ledelsen. I de fleste tilfeller er den tillitsvalgte medlem av fagforeningen som de ansatte er organisert i.
Det er ikke et lovkrav at en bedrift skal ha en tillitsvalgt, men flere steder i arbeidsmiljøloven er det en forutsetning at de ansatte har en representant som taler deres sak når det gjelder utfordringer som kan oppstå i arbeidshverdagen.
De ansatte og ledelsen kan også bli enige om en alternativ tillitsvalgt-ordning hvis de ansatte ikke er fagorganisert/medlem av en fagforening.
Hvis bedriften ikke har valgt en tillitsvalgt i det hele tatt, eller ikke har noen andre som representerer de ansatte i kontakt med ledelsen, vil verneombudet ofte fungere som tillitsvalgt. To ord om verneombud før vi går videre.
Verneombud
I bedrifter med fem eller flere ansatte, er det påbudt med verneombud. Dette kan du lese mer om i vår artikkel Verneombud: Oppgaver, regler og lønn, men kort oppsummert: Verneombudet i en bedrift skal sammen med arbeidsgiver og de andre arbeidstakerne sørge for at HMS-arbeidet blir fulgt opp. HMS står for Helse, miljø og sikkerhet.
Tillitsvalgt oppgaver
Hva gjør en tillitsvalgt
Den viktigste oppgaven til en tillitsvalgt, er å være bindeleddet mellom ledelsen og de ansatte hen representerer i bedriften.
Den tillitsvalgte kan snakke både for de fagorganiserte som helhet, og for enkeltpersoner i forbindelse med individuelle saker. Det kan gjelde for eksempel lønn, personalsaker, og alt annet som faller inn under arbeidsvilkår.
I det daglige er kanskje den viktigste oppgaven til en tillitsvalgt å svare på spørsmål om nettopp lønn, arbeidstid, pensjon og generelle regler og bestemmelser på arbeidsplassen og i arbeidslivet.
Ofte vil den tillitsvalgte også jobbe med å verve nye medlemmer til sin fagforening, og innkalle til møter når det trengs. De møtene kalles gjerne for klubbmøter. Vanligvis arrangeres det minst ett møte i året – årsmøtet.
Tillitsvalgt lønnstillegg
Det er ikke lovfestet at den tillitsvalgte har rett på lønnstillegg for arbeidet vedkommende gjør som tillitsvalgt. Den tillitsvalgte utfører dermed sine oppgaver og får samme lønn for dette som det vanlige arbeidet vedkommende gjør.
Hvem kan ikke være tillitsvalgt
Du kan ikke være tillitsvalgt dersom du:
- Ikke er medlem av en fagforening, og
- Din arbeidsplass krever at den tillitsvalgte skal være medlem av en
Hvis din arbeidsplass har en alternativ tillitsvalgt-ordning, vil kravet være at man blir nominert og valgt til vervet. Som tittelen antyder: tillitsvalgt.
Valg av tillitsvalgt
Valg av tillitsvalgt gjøres ved at medlemmene i bedriftens fagforening nominerer kandidater før møtet hvor valget skal gjennomføres. Deretter stemmer de fagorganiserte på den kandidaten de ønsker, og når resultatet er klart, varsles ledelsen.
Forskjellige fagforeninger har forskjellige regler og retningslinjer som sier hvor ofte man kan eller skal velge ny tillitsvalgt, og spesifikt hvordan valget skal gjennomføres. Generelt kan man si dette om valg av tillitsvalgt: Valg av tillitsvalgt gjennomføres som et standard demokratisk valg blant bedriftens fagorganiserte.
Fagforening
En fagforening er gruppe ansatte innen samme bransje, fag eller industri som jobber med å bedre sine kollegaers arbeidsforhold og betingelser. Dette arbeidet gjøres både innad i den enkelte bedrift, og utad, politisk. Her er utarbeidelse av tariffavtaler sentralt (se neste avsnitt). Den tillitsvalgte i en bedrift er, som nevnt, som regel valgt blant medlemmene av en fagforening.
Handel og Kontor er for eksempel en fagforening som organiserer veldig mange arbeidstakere i privat sektor i Norge.
Å være medlem av fagforening gir ofte fordeler, for eksempel gratis juridisk hjelp, rabatt på forsikring og bedre rente på boliglån. Noen fagforeninger har også stipender som medlemmene kan søke på.
Hva er en tariffavtale
En tariffavtale er en kontrakt mellom en arbeidsgiver og arbeidstakere. Dersom din arbeidsplass har en tariffavtale, bestemmer denne avtalen dine rettigheter med hensyn til lønn og arbeidsvilkår generelt.
Mer spesifikt: En tariffavtale er en avtale mellom en arbeidsgiver/arbeidsgiverforening og fagforening i en bedrift. Avtalen gir de ansatte stabilitet og muligheten til å fremforhandle bedre arbeidsvilkår. For arbeidsgiver gir tariffavtalen forutsigbarhet og tydelige retningslinjer i kontakt med de ansatte.
I tillegg til arbeidstid og lønn, kan også en tariffavtale spesifisere pensjon og sosiale rettigheter, for eksempel når det gjelder sykefravær, ferie, permisjon og permittering. Lovdata skriver blant annet dette om tariffavtaler:
Tariffavtaler deles normalt inn i hovedavtaler og overenskomster. Hovedavtalene er avtaler mellom hovedorganisasjonene og regulerer de overordnede rammene mellom hovedorganisasjoner. Overenskomster inngås normalt mellom et fagforbund på den ene siden og en arbeidsgiverforening på den andre siden, og er mer detaljerte enn hovedavtalene. Hver overenskomst er tilknyttet en hovedavtale.
Hovedorganisasjon er en fellesbetegnelse for de store organisasjonene, øverst i arbeidslivet, på begge sider av bordet: på arbeidsgiversiden og på arbeidstagersiden. På arbeidstakersiden finner man hovedorganisasjonene Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS), Landsorganisasjonen i Norge (LO), Unio og Akademikerne, mens på arbeidsgiversiden finnes Finans Norge, KS, Spekter, Virke og Næringslivets Hovedorganisasjon.
Tillitsvalgt engelsk
Tillitsvalgt oversettes som oftes til employee representative på engelsk. Altså en representant for de ansatte.