Kultur, Funksjonalitet, Utvikling

Quick Win Bonanza: Vi utvikler oss ved å lytte

Mange bekker små, gjør én stor å.

Klisjé og tynnslitt rim? Javisst, men sant, åkkesom, og det er dette vårt Quick Win Bonanza handler om: Å fikse de mange små, men viktige tingene i Fiken. Det som gjør en applikasjon god, er ikke bare de store tingene, men like mye den uendelige rekken av detaljer som gjør at ting bare flyter i hverdagen.

QWB er en tradisjon i Fiken, og noe vi gjør jevnlig. Vi vil faktisk gå så langt som å si at det er disse småtingene som gjør at du kan kalle en applikasjon et skikkelig håndverk – noe man kan være stolt over.

Først: finne og forberede

Før selve bonanzaen begynner, tar én av oss ansvar for å forberede saker. Fokus ligger rett og slett på å finne saker som er: (1) Raske å fikse, og (2) Gir høyst mulig verdi for brukeren. Vi sjekker da med både utviklere og support, om de har ønsker og tips (det har de alltid); diverse Trello-board blir saumfart, og kanskje viktigst: vi spør dere, kundene våre. I år, som i fjor, manglet det ikke på engasjementet da vi spurte etter forslag til hva vi skulle se på:

Mange gode forslag til quick wins.

Fra forslag til fiksing

Forslagene blir deretter lagt inn på et Trello-board, hvor det er bare å forsyne seg med oppgaver når Bonanzaen begynner. Her holder vi oss ikke innenfor spesifikke moduler eller tema, men kan (potensielt) dekke alle deler av applikasjon. Her er noen eksempler (fra en liste med over hundre lapper):

På Trello holder vi orden på oppgavene.

QWB er på sett og vis anarki: her er det bare å grafse til seg lapper (og legge til nye), og ja: det går sport i å løse så mange som mulig. Samarbeidet gir unektelig en god følelse – spesielt når man får slike tilbakemeldinger fra testerne:

Dunker utviklerne ut quick wins? Ja, visst!

Vår erfaring er at dette er morsomt for alle:

  • For brukerne: Dere kan melde inn ting vi får fikset raskt. Vanligvis er man kanskje vant til at ønsker forsvinner ned i et stort hull, men hos oss skjer det motsatte: vi tar tak i forslagene. Det betyr ikke at vi får realisert alle ønskene, men vi undersøker definitivt mulighetene for å få det gjort. På denne måten viser vi at tar innspillene på alvor – noe vi tror senker terskelen for å melde inn ønsker neste gang også. Til syvende og sist er det denne typen tilbakemeldinger vi lever av – vi som skal lage verdens beste regnskapsprogram for små bedrifter.
  • For de som jobber med support: I slike bonanzaer løser vi alltid de viktigste 'småtingene' support opplever som gjengangere fra kundene. Dette letter både arbeidet for kundestøtte, og gir eierskapsfølelse.
  • Kanskje spesielt for utviklerne: Mange av sakene som blir fikset når bonanzaene pågår, er det de som har oppdaget, men siden de fleste utviklere hater kontekst-svitsjing, så lager de lapper på det de finner, og legger dem inn på Trello. Her kan de bli liggende en stund, ettersom de ikke må fikses umiddelbart. Men vi vet at vi skal arbeide oss gjennom hver eneste en, og det er alltid tilfredsstillende å gjøre det som samlet tropp. Så er det selvsagt ekstra motiverende å kunne plukke akkurat de oppgavene en selv er motivert for, og synes er ekstra gøy (eller viktig). Til vanlig jobbes det jo mest med de litt større tingene, og vi tror de fleste utviklere kjenner seg igjen i at det kan være vanskelig å finne tid til småsakene som burde vært fikset – derfor er QWB ekstra gøy.
  • For Fiken som helhet: Dette er kanskje det viktigste. Bonanza er noe vi gjør som en felles greie. Vi synes det er en fin måte å minne oss selv på noe av det viktigste i Fiken: Om brukeren har et problem, så er det vi som har et problem. Med andre ord: bonanza bygger kultur, som når vi avslutter med lunch og en demonstrasjon av det som er blitt gjort.

Hva fikk vi utrettet?

Mye! er det korte svaret – aktiviteten på Trello var høy:

Høy QWB-aktivitet.

I løpet av fem dager fikk vi fikset nesten hundre quick wins. Noen av høydepunktene er:

  • Lønn og skatt: Pop-up/infotekst som forklarer hvorfor skatten på de ansatte beregnes slik den gjør.
  • Tall uten tull: Du kan nå kopiere tall inn i Fiken (fra banker, for eksempel) uten at det blir krøll på grunn av at disse ofte har punktum for å skille tusen, og komma for skille øre. Tidligere ble disse registrert som 0 når limt inn i Fiken.
  • Bedre valg av vedlegg til epost-faktura: Har du lastet opp flere vedlegg, men ombestemt deg, og bare vil legge ved et utvalg? Det kan du nå (før kunne du velge mellom alle eller ingen).
  • Mva kan være litt styrete, men vi passer på deg: Hvis du mottar en EHF uten mva, gir vi en advarsel dersom du forsøker å registrere dette kjøpet med mva.
  • Mer mva-forenkling: Når du registrerer deg som mva-pliktig i Brønnøysund, sender vi deg en vennlig påminnelse om at du kanskje bør oppdatere foretaksinnstillingene dine i Fiken også.
  • Salg til utlandet: Har du solgt noen i fremmed valuta, fra nettbutikk, for eksempel? Nå kan du enkelt opprette dette som «Annet salg».
  • Resultatregnskap: Nå viser vi resultat pr. måned (og det er ikke umulig at det kommer noen lekre grafer her om ikke så alt for lenge).
  • Bedre sortering: Før QWB kunne du sortere på fakturadato og sum i kjøp- og salgsoversiktene. Nå – etter forslag på Facebook – har du mange flere muligheter (Forfallsdato, Oppgjort dato og Kontakt).
  • Forenkling av bankkontoer: Marker dine favoritter rett i kontovelgeren:
Slik markerer du dine favoritter rett i kontovelgeren.

Tips på veien

Vi har kjørt slike bonanzaer noen ganger nå, og vi har lært litt underveis. Dersom noen andre der ute har lyst til å teste ut dette formatet, så har vi noen tips:

  • Ting bør forberedes: Det er viktig at så mange kandidater/lapper som mulig ligger samlet på samme sted. Vi har valgt å gjøre det slik at én utvikler er ansvarlig for denne delen av forberedelsene, men alle utviklere må lese gjennom lista fredagen før bonanzaen starter.
  • Bonanza er kaos: Det skal være gøy, annerledes og motiverende. Forsøk på å styre ting underveis ender ofte i det motsatte.
  • Dette er ikke en konkurranse: Ulike oppgaver krever ulik tidsbruk. Vi forsøker derfor å fokusere på hva utviklerne samlet har fått til – ikke hva hver og en utvikler har gjort. Det er derfor ingen kåring av 'fikset flest ting' el.
  • Man trenger ikke bli ferdig med alt: Det som ikke blir tatt i denne bonanzaen, kommer med i neste. Og ganske ofte hender det at en utvikler blir så gira at han bare må fikse noen i ukene mellom bonanzaene.
  • Sett av ekstra tid til testing: Dette er et punkt vi alltid bommer på selv, men man kan nesten ikke sette av for mye testressurser underveis. For utviklerne er det både praktisk og motiverende med raske tilbakemeldinger, noe som gjør at de kan få oppdateringer ut i produksjon raskt. Det er selvfølgelig utfordrende å holde tritt med med ti utviklere 'i sonen,' men også for testere er dette en positiv form for stress.

Bra for hele systemet: Fiken og kundene

Som du kan lese på jobbsiden vår: Vi går helhjertet inn for å ha det gøy på jobb (seriøst), og vi er særdeles opptatt av å lage et produkt vi kan være stolte av. En quick win bonanza er egentlig bare en naturlig forlengelse av dette: Ha det gøy og fokuser på produktet.

Det gjør vi gjennom å: (1) Lytte (2) Fikse (3) Gjenta. Så hvis du forslag til andre justeringer eller oppdateringer vi bør se på: Legg det gjerne inn på Trello. Veien inn i applikasjonen er quickere enn du tror.

Author image

Om Espen Stokke

Historieforteller.
Du abonnerer nå på Regnskap – helt enkelt. Tanker og tips rundt enkelt regnskap rett i innboksen din!