Ny skattemelding for AS og holdingselskap forklart (2023)

Andreas

Det Skatteetaten sin nye skattemelding for næringsdrivende betyr for deg med aksjeselskap og holingselskap, er dette: Skattemeldingen blir enklere å levere, og du MÅ levere skattemeldingen for selskapet ditt fra et regnskapsprogram.

Innhold blir injisert her. Denne skal ikke vises.

Aksjeselskap kan altså ikke levere skattemelding manuelt via Altinn. For regnskapsåret 2022 (oppgaven leveres innen 31. mai 2023) vil det være mulig å bruke den gamle næringsoppgave-innleveringen (og noen selskaper må det). Men fra og med regnskapsåret 2023 – oppgaven som leveres innen 31. mai 2024 – skal alle aksjeselskap over på ny løsning og ny skattemelding som heter: Skattemelding med næringsspesifikasjon.

Ny skattemelding for holdingselskap

Ettersom et holdingselskap er et aksjeselskap, så gjelder alt det som her skrives om ny skattemelding for aksjeselskap også for holdingselskap.

Denne største forskjellen på et vanlig AS og et holdingselskap når det kommer til skattemeldingen, er at de færreste holdingselskap vil ha driftsinntekter (fordi de ikke selger varer eller tjenester), men de må opplyse om hvilke investeringer de har. Selv om det er en forskjell i tallene som legges inn i skattemeldingen, har ikke dette noen innvirkning på den faktiske innleveringen og reglene holdingselskapet må forholde seg til.

Hva er skattemelding med næringsspesifikasjon

Dette er navnet på den nye skattemeldingen, og næringsspesifikasjonen erstatter det som tidligere ble kalt næringsoppgave. Det dette er, er en samlet oversikt over aktiviteten til selskapet, herunder sum av kjøp og salg som er gjennomført i løpet av året. Dette gir grunnlag for skatten og legges ved skattemeldingen.

Skjermbilde som viser hvordan næringsspesifikasjonen kan se ut
Slik kan næringsspesifikasjonen se ut hos Skatteetaten.

Hva er annerledes i den nye skattemeldingen

Kort oppsummert – dette er endringen: De forskjellige næringsoppgavene og vedleggsskjemaene forsvinner og blir erstattet med en næringsspesifikasjon som legges ved skattemeldingen.

Dette høres kanskje skummelt ut (forandringer gjør ofte det), men næringsspesifikasjonen er din venn: Den inneholder den nødvendige informasjonen som næringsoppgaven tidligere inneholdt, men får en ny, bedre og tydeligere struktur, hvor informasjon som naturlig hører sammen, er samlet etter tema.

Illustrasjon som viser at det er slutt på de gamle RF-skjemaene i den nye skattemeldingen
I den nye skattemeldingen er det slutt på RF-skjemaene.

Den viktigste endringen er altså at skattemeldingen for AS forenkles, mer informasjon fylles ut automatisk, samtidig som det gjennomføres kontroller før innsending, slik at du får eliminert vanlige feil. Dette vil gjøre at du kommer til å bruke mye kortere tid på skattemeldingen, og færre vil få avslag på innsendte skattemeldinger.

Hvorfor kommer det ny skattemelding

Formålet med den nye skattemeldingen er helt enkelt å forenkle og effektivisere innlevering av skattemeldingen, samt å hjelpe brukere med å unngå feil ved utfyllingen. Målet er altså mindre arbeid – både for Skatteetaten og for deg som eier av en bedrift.

Skatteetaten har nemlig erfart at det oppstår flere feil og komplikasjoner ved manuell innlevering direkte i Altinn enn det gjør når innleveringen skjer via et regnskapsprogram (som Fiken, for eksempel).

Resultatet av dette er at Skatteetaten har gjort innlevering via regnskapssystem enklere. Den nye skattemeldingen er tettere integrert mot Skatteetatens systemer – skreddersydd for innlevering fra et regnskapsprogram. De store fordelene, i tillegg til mindre manuelt arbeid, er:

  • Du får tilbakemelding med det samme ved ulogiske tall, differanser, feil eller mangler. På denne måten kan du rette feil med det samme – før innsending (i Fiken har vi allerede en liste med sjekkpunkter som vi går gjennom for deg).
  • Du får et foreløpig skatteoppgjør umiddelbart, og får dermed vite hvor mye du får til gode eller må betale i restskatt.

Våren 2022 fikk over ti tusen aksjeselskaper testet den nye løsningen i Fiken, og tilbakemeldingene vi fikk var at innsendingen gikk mye raskere, det var enklere å forstå tallene sine, og man var mer trygg på at Skattemeldingen var korrekt.

Hva betyr den nye skattemeldingen for deg

Dersom du allerede leverer fra et regnskapsprogram, kommer den største forskjellen til å være at det blir enklere og mer oversiktlig å levere skattemeldingen din – i hvert fall hvis du bruker Fiken (blunkefjes). Leverer du ikke fra et regnskapsprogram, så bør du finne deg et program før 1. januar 2023. Da får du lagt inn alle kjøp og salg løpende før du skal sende skattemeldingen for 2023 inn til Skatteetaten i god tid før 31. mai 2024.

Hvorfor innen 31. mai 2024? For dette er fristen for å levere skattemeldingen for 2023, hvor alle AS må levere det fra et regnskapsprogram. Vi tar sjansen på å anbefale et med nesten 700 anmelder og 4.9 av 5 i snittkarakter. I klartekst: Du kan prøve Fiken gratis i 30 dager.

Ikke vent med å velge regnskapsprogram

Vær tidlig ute med å skaffe deg regnskapsprogram – og med innlevering av skattemeldingen din! Selv om innsendingsfristen for skattemelding er 31. mai hver år – altså 31. mai 2024 for regnskapsåret 2023, så bør du ha et regnskapsprogram som støtter ny skattemelding fra 1. januar 2023, slik at du kan legge inn alle kjøp og salg løpende. Vi kan love deg at det blir hektisk om du den 31. mai 2024 skal finne et nytt regnskapsprogram, føre hele regnskapet for 2023, og sende inn skattemeldingen.

Ny skattemelding oppsummert

Som Fiken-bruker med AS trenger du ikke å gjøre noe spesielt. Du gjør årsavslutning som før, og når du så starter på innleveringen, vil Fiken automatisk sette deg over til den nye typen innlevering hvis denne er tilgjengelig eller påkrevd for deg. Denne ser litt annerledes ut og vil være litt enklere å fylle ut. Du fullfører jobben i Fiken, og vil automatisk se om du får restskatt eller penger til gode.

Er det noe du lurer på om den nye skattemeldingen i Fiken: Send oss gjerne en e-post på kontakt@fiken.no.

Author image

Skrevet av

Andreas

Fagkonsulent i Fiken og statsautorisert revisor som har et mål om at Fiken-brukere ikke kjenner seg igjen i Albert Einsteins sitat: "The hardest thing in the world to understand is the Income Tax".

Sulten på mer?

Legg inn e-posten din nedenfor, så får du beskjed når vi legger ut nye artikler om det å drive egen bedrift.