KID står for kundeidentifikasjon og er et nummer som blir brukt ved betaling av fakturaer i Norge.
På et overordnet plan er KID-nummer noe som kan forenkle arbeidshverdagen din. Når du sender ut en faktura med KID, blir innbetalingen automatisk regnskapsført når kunden betaler
Du slipper dermed å lete i nettbanken, og registrere innbetalingen manuelt. På denne måten blir det langt enklere å ha kontroll på hvem som har betalt, og hvilke fakturaer ikke er oppgjort.
Hva er KID-nummer
KID står for kundeidentifikasjon, og er et nummer som blir brukt ved betaling av fakturaer i Norge. Nummeret er unikt for hver faktura, og identifiserer kunden og kravet som blir betalt. Denne informasjonen leses og registeres automatisk, og gir oversikt over mottatte betalinger.
Når du bruker et regnskapsprogram og har aktivert KID-avtale, lages KID-nummeret automatisk. I noen programmer lages nummeret basert på kundens ID og fakturanummeret, i andre er det basert på fakturanummeret pluss et internt siffer. Når du oppretter KID-avtalen, velger du lengden på KID-nummeret.
Et KID-nummer kan være fra 3 til 25 siffer langt, og det siste sifret er et kontrollsiffer. Dette genereres med utgangspunkt i de andre tallene, og skal avdekke om en kunde har tastet inn feil nummer. For å sende ut fakturaer med KID må du opprette det som heter en OCR-avtale med banken din (det kan du gjøre rett fra Fiken).
KID og OCR: En avklaring
Alt du egentlig trenger å vite om OCR, er at som regel brukes som synonym for KID. En innbetaling med KID-nummer er en OCR-betaling, og blir en OCR-fil.
Hva er OCR?
OCR står for Optical Character Recognition (optisk tegngjenkjenning), og er den teknologien som brukes for automatisk lesning av KID-nummer, beløp og kontonummer på faktuaer/giroer.
Så mens KID er selve nummeret som brukes for å identifisere betalingen, er OCR teknologien som gjør det mulig å lese og behandle betalingene automatisk.
Avtalen du må opprette med banken din for å kunne sende ut fakturaer med KID kalles også en OCR-avtale, og filene regnskapsprogrammet ditt får fra banken heter altså OCR-filer.
KID luker ut feil
Å registrere alle innbetalingene dine manuelt er ikke bare tidkrevende, men sjansen for at feil oppstår er også ganske stor – noe som igjen kan føre til merarbeid.
Så hvis spørsmålet er: «Hvorfor KID?» Så vil vi svare: Fordi alternativet kan vise seg å være den berømte nåla i høystakken: Er denne fakturaen betalt, og i så fall, av hvem?
La oss si at datteren til oldemor Helga betaler regningene for henne, eller bestefar sponser barnebarnets svømmekurs og betaler: Det er omtrent umulig å finne ut hvem som har betalt – med mindre du er så heldig at de har oppgitt fakturanummeret ved betaling.
For man kan jo ha flere fakturaer med samme beløp, og den som står som betaler er ikke nødvendigvis den man har registrert som mottaker av fakturaen.
KID i Fiken – OCR-avtale i Fiken
Med KID/OCR-avtale i Fiken slipper du forvirringen og letingen: Du sender ut faktura med KID, og får daglig filer inn i Fiken, som vi automatisk tolker og regnskapsfører for deg:
Du kan – hvis du vil – gå inn og se på detaljene for hver forsendelse. Men du trenger ikke det – dette går av seg selv.
Tidligere var det slik at man måtte fylle ut mange skjemaer med et utall felter for å få KID på fakturaen. Slik er det ikke nå: Fiken er integrert med bankene, og du kan aktivere KID direkte fra oss.
OCR-avtale i Fiken
Fiken er integrert med ganske så mange banker, og du kan aktivere OCR/KID direkte fra oss. Det gjør du ved å følge en enkel veiviser under menyvalget Foretak → Tilleggstjenester.
Det er verdt å merke seg at bankene tar gebyr for innbetalinger via KID, og at denne prisen kan variere fra bank til bank. Fra vår side koster denne modulen 59 kr pr. måned, og du betaler ingenting pr. innbetaling.
Det spiller ingen rolle om du har en OCR-avtale fra før, eller om du oppretter den for første gang i Fiken: Det er uansett fort gjort, og vi hjelper deg gjerne.
KID + Automatisk fakturaoppfølging
Hvis du sender ut faktura med KID, så kan vi ta oss av fakturaoppfølgingen din. På denne måten sparer du både tid og energi: Mindre å huske på – mer tid til annet arbeid. Du velger bare én av våre oppsett, og vi tar oss av resten, helt automatisk (påminnelse, sms, inkasso):
Gi kidden en sjanse
Ved å bruke KID/OCR, kan du spare tid, redusere feil og få bedre kontroll på betalte og utestående fakturaer. I Fiken er det veldig enkelte å opprette KID/OCR-avtaler og vi tilbyr også automatisk fakturaoppfølging for en enda mer effektiv arbeidsflyt.
Alle norske bedriftsnettbanker støtter OCR/KID, og vi kundestøtter deg: Lurer du på noe om KID eller Fiken generelt: Send oss en e-post på kontakt@fiken.no.
Her kan du lese vår hjelpeartikkel OCR-avtale og faktura med KID-nummer.