Jeg er statsautorisert regnskapsfører, statsautorisert revisor og fagkonsulent i Fiken, så det er vel ikke direkte overraskende at jeg gjerne vil at flere regnskapsførere skal ta i bruk Fiken. I dette innlegget skal jeg forsøke å overbevise deg om at Fiken er et bra valg for deg og dine klienter. Men først: Elefanten i rommet.
Den der reklamen ...
Fiken fylte ti år i 2024, og jeg tror ett år i livet til et regnskapsprogram tilsvarer omtrent tre menneskeår (utviklingen har virkelig vært formidabel). Fiken begynner altså å bli voksen.
Ting har falt på plass og vi nyter en viss modenhet. Faktisk er vi det regnskapsprogrammet som vokser raskest, og nå er vi til og med blitt størst hvis vi teller antall foretak som bruker regnskapsprogrammet. Okay ... Nok skryt – over til selvransakelse.
I oppveksten hadde Fiken en noe nesevis og smått rebelsk periode, som mange av dere nok vil huske, ettersom den toppet seg med en reklame der vi oppfordret folk til å droppe regnskapsføreren (og gjøre regnskapet selv).
Var det gjennomtenkt? Ikke veldig.
Hadde vi gjort det igjen? Absolutt ikke.
Har vi lært? Mye!
Vi i Fiken heier helhjertet på deg som regnskapsfører, og på det du tilfører og bidrar med i næringslivet hver dag. Vi jobber jo mot samme mål: at flere bedrifter skal lykkes.

Fiken-partner: Sammen gjør vi det enklere å drive egen bedrift
Over 120 000 bedrifter bruker Fiken i dag. Mange av dem fører regnskapet sitt selv, men langt i fra alle gjør det. Over 25 000 av disse bruker ekstern regnskapsfører, og denne gruppen er sterkt økende.
Størrelsen på foretakene som bruker Fiken har også utviklet seg. Ja visst har vi mange enkeltpersonforetak uten ansatte, men vi får også stadig flere AS med tosifret antall ansatte. Dette viser at Fiken skalerer bra. Vi bruker selvsagt Fiken når vi fører vårt eget regnskap, selv om vi er over åtti ansatte.
Stadig flere regnskapsførere velger også Fiken som verktøy i sin arbeidshverdag. Noen klienter trenger hjelp til å komme i gang, andre ønsker en faglig sparringspartner, andre igjen vil at en regnskapsfører skal ta seg av hele regnskapet.
Uansett hva klientene ønsker hjelp med, så kan vi, basert på Regnskap Norges undersøkelse fra 2025, si at Fiken + regnskapsførere er en skikkelig bra kombo. Her gir nemlig regnskapsførere med 25+ klienter i Fiken oss 5 av 6 stjerner. Det tyder på at regnskapsførere som først tar i bruk Fiken blir svært fornøyde.
Fikens partnerprogram
Vi har laget et eget partnerprogram for regnskapsførere. Når du er Fiken-partner, får du tilgang til alle kundene dine på ett sted, og du får støtte og verktøy som gjør jobben din mye enklere og mer oversiktlig.
På et overordnet nivå får du som Fiken-partner:
- Bli en del av listen over regnskapsførere som kan Fiken, og du blir på denne måten synlig for mange potensielle kunder.
- Flyttehjelp når du tar inn nye kunder. Vi hjelper deg med import av data og oppsett av foretaket i Fiken.
- Gratis kurs og sertifisering, som gir etterutdanningstimer, og viser hvordan du som regnskapsfører får mest mulig ut av Fiken.
- Bonus (kontakt oss for å få vite mer).
- Spesialtilpasset kundestøtte fra statsautoriserte regnskapsførere som jobber i Fiken.
«Men hva med detaljene?!» lurer du kanskje nå.

Skreddersydde funksjoner for regnskapsførere
Vi begynner å bli mange statsautoriserte regnskapsførere og revisorer i Fiken nå, og vi har alle erfaring fra med å jobbe på kontorer og i byråer. Som følge av dette vet vi mye om hvordan dere (regnskapsførere) jobber og hva dere trenger, og vi har selvsagt tett samarbeid med flere av våre partnere for å bli enda bedre.
Dette er noen av de funksjonene vi har laget spesielt med tanke på regnskapsførere, og vi er alltid åpen for, og interessert i, forslag til nyvinninger og utbedringer:
- Automatisk bokføring av EHF
- Oversiktlig klientadministrasjon og tilgangskontroll for regnskapskontoret
- Detaljert statusside for alle klienter slik at du enkelt ser hvor det brenner
- Funksjon for avstemming og dokumentasjon av balansen
- Du kan låse egendefinerte perioder
- Purring på bilag direkte fra Fiken
Kort sagt: Et system som effektiviserer regnskapsføringen og gir deg full oversikt over klientene dine.

Fiken som styringsverktøy
Vi mener det er åpenbart at bedriftseierne tar bedre forretningsmessige beslutninger når de forstår sin egen økonomi, og da er regnskapet deres viktigste styringsverktøy. Regnskapet er helt enkelt bedriftens viktigste redskap for å evaluere fortiden, orientere seg i nåtiden og planlegge fremtiden.
For at et regnskapsprogram virkelig skal effektiviserer driften og fungere optimalt, må det yte langt mer enn minstekravet i bokføringsloven. Det gjør Fiken.
Én av de tingene som skiller Fiken fra andre regnskapsprogrammer, er at vi har et språk og et oppsett hvor det er lagt opp til at bedriftseiere og ansatte uten assistanse skal klare å forstå så mye av regnskapet som mulig (hvis de ønsker det).
En vanlig misforståelse angående dette, er at det går på bekostning av behovene som fagfolk og andre profesjonelle brukere har. Det mener vi at det i liten grad gjør, og som du har lest tidligere i denne artikkelen: Vi skreddersyr veldig gjerne funksjoner og verktøy for profesjonelle brukere.
Arbeidsdeling er alfa og omega
Ja, arbeidsdeling er alfa og omega både innad i selskapet og mellom selskapet og regnskapsføreren. Med hensyn til den første arbeidsfordelingen: Vi ønsker at flest mulig ansatte i et selskap skal kunne ha brukertilgang til regnskapet for å følge med på den økonomiske situasjonen, herunder sine prosjekter, og derfor er det helt gratis med brukertilganger i Fiken.
Vi har også stor tro på at regnskapsfører og selskapet er tjent med et tett samarbeid. Da får selskapet bedre innsikt i egen økonomi, og de får en bedre forståelse for hvorfor fakturaen fra regnskapsføreren består av det den gjør.
I tillegg gjør arbeidsdeling at regnskapsfører kan bruke mindre tid på rutineoppgaver, og mer tid på mer interessante gjøremål, som kvalitetssikring, kontroll og faglige arbeidsoppgaver.
Arbeidsdeling kan gjøres på mange måter, for eksempel:
- Salg og fakturering
Vi mener at selskapet selv bør sende fakturaer til sine kunder, da de er best kjent med hvilket arbeid som er utført og hvilke avtaler som er gjort med kunden. - Inngående fakturaer og andre bilag
Noen kjøp er repeterende, og disse bokføres alltid på samme måte. Da kan selskapet selv lære seg hvordan dette skal føres, eller så kan man sette opp regler på automatisk bokføring av EHF. Det er derimot alltid kjøp som skiller seg ut fra normalen, og da kan det være nyttig å la regnskapsfører ta seg av disse posteringene. - Betalinger
Mange regnskapsførere foretrekker at selskapet selv betaler sine fakturaer, da dette også reduserer noe av risikoen til regnskapsfører. Da sender regnskapsfører betalinger fra Fiken til nettbanken, hvor noen i selskapet godkjenner betalingene i nettbanken. - Reiser og utlegg
Mange selskaper foretrekker å bruke reiseregningsfunksjonaliteten i Fiken for å registrere reiser og utlegg, og så attesterer/godkjenner regnskapsfører denne og sikrer at bokføringen er korrekt.
Hele Norges CFO
Får man til en bedre arbeidsdeling, og tar i bruk verktøy som effektiviserer hverdagen, vil regnskapsførere få mindre av de kjedelige, repetitive oppgavene, som bilagsføring og purring på manglende dokumentasjon.
Når denne typen oppgaver ikke lenger fyller dagene, får man brukt sine evner og ferdigheter som fagperson og ekspert i mye større grad. Du kontrollerer regnskapet, gjør avstemminger og ikke minst: fungerer som en CFO – en rådgiver som kan hjelpe selskapet videre.
En CFO i et større selskap ser det overordnede bildet og hjelper selskapet med å ta gode forretningsmessige beslutninger.
Hva vil dette gjøre med regnskapsførerne? Jo: Det vil bli mye mer givende å være regnskapsfører, og det løfter attraktiviteten for yrket.
Har du kommentarer, spørsmål eller bare vil vite mer? Send meg gjerne en e-post, eller ta kontakt direkte på LinkedIn. Du kan også kontakte våre partneransvarlige: Christoffer og Schirin, på partner@fiken.no.