Superenkelt regnskap for små bedrifter

Fiken er vinner av DOGA-merket!

Personlig har jeg aldri vært så opptatt av priser og utmerkelser i designbransjen (kanskje fordi jeg ikke har fått så mange), men når Fiken nå får DOGA-merket blir jeg genuint stolt. For ordens skyld: Jeg heter Åshild og er designer i Fiken.

Innhold blir injisert her. Denne skal ikke vises.
DOGA-merket for design og arkitektur er Norges mest høythengende utmerkelse for  virksomheter som skaper verdi gjennom bruk av design og arkitektur.

Fiken løser reelle problemer for folk

Det er en god følelse å kjenne på at tjenesten jeg jobber med kan gjøre en forskjell i livet til en liten gründer der ute, eller at vi kan bidra til at en liten lokalbedrift sørger for noen ekstra arbeidsplasser, og samtidig sparer penger på å gjøre regnskapet selv.

I det store bildet er dette verdiskaping som er viktig for samfunnet, miljøet og økonomien. Det er derfor veldig gøy når vi får en slik anerkjennelse, og det som gjør det ekstra gøy, er at vi bruker design strategisk for å få det til.

Fotografi av fire Fiken-ansatte som jobber
I Fiken deler utviklere og designere både kontor og forståelsen av hva som er viktig: å forenkle hverdagen til brukerne våre.

Én av de tingene jeg tror har vært avgjørende for at Fiken har hatt så stor suksess, er at motivasjonen for at starte Fiken, var at gründerne selv opplevde store utfordringer med å føre regnskap når de var næringsdrivende på hver sin kant.

Jeg har selv et lite enkeltpersonforetak som jeg benytter til å fakturere når jeg underviser, og har ofte kjent på frykten for å gjøre noe feil i regnskapet. Som designer prøver jeg alltid å sette meg inn i kundens situasjon for å forstå hvilke utfordringer og problemer de har – som jeg kan være med på å løse. Fordi jeg selv har et foretak, ble dette mye enklere i Fiken: Utfordringer, bekymringer og problemer vi skal løse er veldig tydelig for meg – de er reelle!

Design og brukeropplevelse

I Fiken er brukeropplevelsen kjernen i alt det vi gjør. Uavhengig av om jeg designer en ny funksjon inne i Fikens applikasjon, eller om det er en ansatt på kundestøtte som hjelper en liten bedrift med hvordan de skal registrere en utgift.

Fokuset vårt har alltid vært å ha en enkel, solid og brukervennlig tjeneste som fundament – med brukeren i sentrum. Det er brukernes mål, problemer og oppgaveløsning som er førende for hva vi utvikler.

For å sikre dette, jobber jeg som regel sammen med utviklerne med å planlegge hvilke oppgaver brukerne skal gjennomføre. Vi setter gjerne opp enkle mål for hva vil oppnå, slik at det er enklere å evaluere om vi har løst det vi skal, eller om vi må justere på for eksempel funksjonalitet, design eller språk.

Fotografi av en bok om debet og kredit
Uforståelige ord blomstrer i regnskapshagen – vi luker dem ut slik at folk ikke havner på villspor.

Hvordan involverer vi kundene våre?

Når jeg prater med andre designere, eller har intervjuer med de som søker jobb hos oss, dukker det ofte opp spørsmål om hvor mye vi involverer brukerne i Fiken. Svaret mitt overrasker kanskje noen, fordi vi har ikke hatt fokus på bruker-intervjuer, fokusgrupper eller tradisjonell brukertesting i noe stor grad (det betyr ikke at vi ikke tror på det).

Vi har i stedet god erfaring med å slippe ny funksjonalitet gradvis for noen brukere, og lære av bruken og be om spesifikke tilbakemeldinger i kontekst av bruken. Det er ofte at det er utviklerne selv som tar supportsaker når vi slipper ny funksjonalitet. På samme måte er de ansatte som jobber på kundestøtte, som snakker med kundene våre hver dag, involvert i utviklingen og planlegging av nye funksjoner.

På den måten sikrer vi at vi løser utfordringer kundene våre (og potensielle kunder) sitter med. Vi oppfordrer også kunder til selv å komme med forslag til nye funksjoner og se hvilke funksjoner det jobbes med til enhver tid i et åpent Trello-board.

Fiken er for alle

Fiken får DOGA-merket fordi vi aktivt bruker design for å gjøre det enklere for små bedrifter og enkeltpersonforetak å gjøre regnskapet selv, som igjen bidrar til at flere lykkes med å drive sin egen bedrift.

Det er viktig for oss at alle som ønsker å starte sin egen bedrift skal klare å gjøre regnskapet sitt, uavhengig av forkunnskaper. Det krever at vi lager en applikasjon med smarte og brukervennlige funksjoner, og et brukergrensesnitt med et språk som alle kan forstå.

En stor del av jobben min handler om forenkling. Regnskap kan være ganske komplekst, og selv om jeg har jobbet en stund med det, må jeg ofte gå flere runder for å forstå hva vi skal løse. Forenkling er med i alle ledd av designprosessen, og det handler ofte om å gjøre faguttrykk om til forståelige konsepter, eller sagt enda enklere: til et forståelige språk.

Selv om Fiken er enkelt og intuitivt, ser vi at de som starter sin egen bedrift har mange spørsmål. Det kan være et regnskapsbegrep de har hørt i forbindelse med å starte selskapet, eller for eksempel hva slags regnskapskonto de skal bruke for å registrere en kostnad til kontoret sitt.

Derfor har vi laget gratistjenester som Kontohjelp, Fiken forklarer, og en blogg som bidrar til å ufarliggjøre regnskap. Disse kan du bruke uavhengig av om du er kunde av Fiken eller ikke.

Foto av artikkelforfatteren som planter om en plante
En Fiken-designer planter på jobb.

En stor takk på tampen

Helt til sist vil jeg gjerne takke juryen som har sett verdien av det vi holder på med i Fiken. Denne prisen gjør oss enda stoltere over produktet vi leverer! Her kan du lese DOGAs artikkel om prosjektet vårt.

I Fiken er vi rundt femti ansatte og denne prisen går til hver og én av oss. Vi hadde ikke vært der vi er i dag uten de rette menneskene, for det er disse som er Fikens største verdi. Noe av det som binder oss sammen, er at vi virkelig elsker å hjelpe kundene våre. Det er rett og slett det som motiverer oss og får oss til å glede oss til jobben hver dag.

Her er juryens begrunnelse, som fremhever litt av det vi har fått til sammen:

  • Mange som starter en bedrift, synes regnskapsføring er vanskelig og litt skummelt. Dette problemet har Fiken tatt tak i.
  • Vi synes designløsningen er glimrende fordi den guider og forklarer på et språk alle kan forstå. Tjenesten oversetter vanskelige faguttrykk, og det er sjarmerende at Fiken bruker følelser og humor for å hjelpe nybegynnerne å komme over «regnskapsbøygen».
  • Fiken tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi løsningen gjør det enklere for små virksomheter å holde orden på regnskapet. Slik frigjøres tid til andre oppgaver.
  • Fiken er et stjerneeksempel på at god tjenestedesign og visuell kommunikasjon kan bidra til verdiskapning og nye arbeidsplasser.

Har du lyst til å være med å gjøre Fiken enda bedre? Ta en titt på jobb-sidene våre – vi er alltid åpne for å ta imot flere flinke, engasjerte folk. Ser du ikke en stilling som passer til deg, vil vi gjerne at du sender oss et hei allikevel!

Skrevet av

Åshild Knudsen
Author image

Designer i Fiken. Jobber med alt fra å finpusse de små detaljene til å forenkle de store problemene.

Superenkelt regnskap for små bedrifter

Med Fiken er det superenkelt for små bedrifter å gjøre regnskapet selv! Innleveringer til Skatteetaten og Altinn er gjort på et blunk, og vi passer på at regnskapet blir riktig.

Prøv Fiken gratis

Allerede registrert? Logg inn

Superenkelt regnskap for små bedrifter

Personvern og informasjonskapsler Bærekraftsrapport