Superenkelt regnskap for små bedrifter

7 beste bøker om markedsføring og merkevarebygging

Det er ikke mangel på meninger, trender og – pardon my french – piss når det kommer til fagfeltet markedsføring.

I Fiken har vi fritt budsjett når det kommer til faglig utvikling. Er det relevant, så får du lov! Les mer om hvordan det er å jobbe i Fiken.

Vi begynner å få en fin-fin samling bøker på kontoret, og i dette innlegget har jeg samlet mine beste boktips for deg som jobber med markedsføring.

Better Brand Health

Det har lenge vært mangel på gode bøker om fornuftig måling av merkevarer. Derfor var det veldig gode nyheter da Ehrenberg-Bass og Jenni Romaniuk lanserte Better Brand Health.

Boka er skrevet på samme måte som andre bøker vi kjenner fra Ehrenberg-Bass: Akademisk og knusktørt, men med haugevis av verdifull innsikt.

Passer for deg som ønsker å forstå verdien av ulike kjennskapsundersøkelser, hvilke attributter det er verdt å følge med på, og selvfølgelig inngangsporter og kategoridrivere.

Better Brand Health av Jenni Romaniuk.

How Brands Grow

Det finnes knapt bøker som har skapt mer diskusjon innen markedsføring enn How Brands Grow. Bøkene (How Brands Grow 1 og How Brands Grow 2) knuser en rekke myter som er direkte feil i følge forskningen til Ehrenberg-Bass.

Konsekvensene av funnene i disse bøkene blir ofte diskutert med stort engasjement, men uavhengig av hvilken side du er på, er funnene i disse bøkene noe du må ta stilling til hvis du jobber med markedsføring i dag – enten du vil det eller ikke.

Bøkene tar for seg konsepter som hvordan merkevarer vokser, loyalitet, mental og fysisk tilgjengelighet, inngangsporter og kategoridrivere, word of mouth, og merkemarkører, for å nevne noe.

How Brands Grow av Byron Sharp.

Why Does The Pedlar Sing

Siden digital markedsføring og performance marketing kom på banen har den kreative styrken i reklameuttak falt dramatisk.

Annonseplattformene til Meta, Google og lignende har gjort markedsførere opphengt i ROAS, attribusjon og CTR. Dette har ført til et enormt fokus på kortsiktig resultater (short-termism) som har gått på bekostning av merkevarebygging og merkevarer sin mentale tilgjengelighet (som vi vet bidrar til vekst).

Why Does The Pedlar Sing er en påminnelse om hva kreativitet betyr i markedsføring og reklame. Lettlest!

Why Does The Pedlar Sing av Paul Feldwick.

The Long and the Short of it

The Long and the Short of it er en rapport som utforsker forholdet mellom kortsiktig og langsiktig strategi i markedsføring.

Rapporten ser på historiske trender og hvilke resultater dette har hatt for ulike merkevarer. Les Binet og Peter Field kommer også med anbefalinger (basert på funnene i rapporten) om hvilke budskap som ser ut til å gi best effekt, og anbefalinger om fordeling av budsjetter og ressurser på kort og lang sikt.

The Long and the Short of It av Les Binet og Peter Field.

Building Distinctive Brand Assets

Distinctive Brand Assets, Merkemarkører, Brand Codes, kjært barn har mange navn. En av de viktigste jobbene til en merkevare er å koble det som blir kommunisert tilbake til merkevaren. Gjør du ikke det riktig, driver du enten veldedighet for å bygge hele kategorien du er i, eller ennå verre: du bygger mental tilgjengelighet for konkurrentene dine.

Det overrasker meg fortsatt hvor mange merkevare som feiler på dette.

Building Distinctive Brand Assets forteller deg hvorfor du må ha kontroll på merkemarkørene dine, hvordan du styrker dem, og hvordan du måler styrken.

Building Distinctive Brand Assets av Jenni Romaniuk.

The Anatomy of Humbug

The Anatomy of Humbug tar oss helt tilbake til start, og ser på teorier rundt reklame og markedsføring som har eksistert gjennom tidene.

Feldwick ser på opphavet og rollen til prinsipper som blant annet USP-er (Unique Selling Proposition) opp mot hva vi vet om hvordan markedsføring fungerer i dag.

Som med Why Does The Pedlar Sing, er The Anatomy of Humbug en lettlest bok å bla seg gjennom!

The Anatomy of Humbug av Paul Feldwick.

The Attention Economy and How Media Works

Med performance marketing og digital markedsføring er det lettere enn noen gang å kjøpe plasseringer, men disse plasseringene lider ofte av ekstremt lav reklameoppmerksomhet. Rapporteringen fra annonseplattformer som Meta og Google er også ofte tvilsomme og partiske.

Spør du meg kunne boka vært skrevet veldig mye mer engasjerende uten at det ville gått på bekostning av innholdet, så vær forberedt på en tørr affære.

Allikevel er reklameoppmerksomhet ofte en undervurdert del av diskusjonen når mediemikser skal bestemmes. En liten kalddusj for merkevarer som overinvesterer i programmatisk og performance!

The Attention Economy and How Media Works av Karen Nelson-Field.

Kom med dine tips

Har du tips til bøker du mener vi som jobber med markedsføring bør lese? Send meg en melding på LinkedIn!

Skrevet av

Simen Schikulski
Author image

Leder markedsavdelingen i Fiken. Liker merkevarebygging, bra kommunikasjon og cottage cheese!

Superenkelt regnskap for små bedrifter

Med Fiken er det superenkelt for små bedrifter å gjøre regnskapet selv! Innleveringer til Skatteetaten og Altinn er gjort på et blunk, og vi passer på at regnskapet blir riktig.

Prøv Fiken gratis

Allerede registrert? Logg inn

Superenkelt regnskap for små bedrifter

Personvern og informasjonskapsler Bærekraftsrapport