Fiken er brukerstyrt: Slik bruker du stemmen din

Bendik Gill Bakken

Den viktigste grunnen til at vi startet Fiken var dette: Vi ville lage programvare som rett og slett var skikkelig godt håndverk.

Det er fortsatt det viktigste for oss, og dette klarer vi ikke uten gode innspill fra de som vet hvor skoen trykker i regnskapet – dere!

Har du ideer eller ønsker – store eller små – om hvordan Fiken kan gjøre regnskap enda enklere: Skriv til oss på vårt Trello Roadmap!

Fra forslag til funksjonalitet

Det finnes mange eksempler på funksjonalitet som har gått fra forslag på Trello til forenkling av regnskapet ditt i Fiken. For å nevne noen:

  • Budsjett-funksjon
  • Fakturasalg
  • Timeføringsmodul
  • Viderefakturering i appen
  • Kjørebok
Din stemme teller i Fiken.

En ting vi synes det er viktig å være ærlig på når det gjelder utviklingen av Fiken: Det er nå snart over 50 000 foretak som bruker Fiken, og vi kan dessverre ikke løse alle utfordringer for alle. Dersom vi fokuserer på for smal og bransje-spesifikk funksjonalitet, ville det blitt gjort på bekostning av det overordnede målet:

At Fiken skal gjøre regnskap enkelt for flest mulig.

Vi får mange spørsmål rundt hvordan vi prioriterer utviklingen av nye funksjoner, og det sanne og kjedelige svaret er at det dessverre ikke er noen fasit på det. Vi gjør helt enkelt vårt aller beste for å tilpasse oss de behovene som oppstår blant brukene våre. Når det er sagt: For å gjøre det på best mulig måte, prøver vi å følge noen overordnende prinsipper.

5 overordnede prinsipper

#1: Funksjoner som hjelper mange: Det at ting er nyttig for mange høres åpenbart ut, men i praksis er det ikke alltid like enkelt å vurdere. For Fiken er det rett og slett viktigere å hjelpe veldig mange litt, enn noen få mye. Så hvis du ønsker å komme med forslag til forbedringer eller nye funksjoner: Beskriv hvorfor den er viktig, og hvordan den hjelper.

#2: Funksjonalitet som virkelig forenkler: Det å gjøre ting enkelt er selve fundamentet Fiken er bygget på. Det er derfor naturlig at vi i tillegg til å fokusere på å hjelpe så mange som mulig, også prioriterer funksjonalitet som gjør regnskap enklere. Et typisk eksempel på en funksjon som var enkel å prioritere, er kontohjelp. Alle må velge en regnskapskonto hver gang de registrerer et kjøp (den treffer mange), og vi får også tilbakemeldinger på at mange syntes dette er vanskelig og ofte tidskrevende (funksjonen forenkler).

Målet: Kort avstand mellom produkt og produktutvikling, og bruker.

#3: Det som ikke kommer i veien: Alle i Fiken elsker å hjelpe. Det vi synes er artig, er å lage verktøy som hjelper brukerne i en faktisk (og travel) hverdag. Samtidig er det, som nevnt, dessvere slik at dersom vi hjelper alle, endrer vi opp med ikke å hjelpe noen.

Det er en veldig vanskelig øvelse å vurdere dette, men det at en funksjon ikke ender opp med å gjøre Fiken litt mer kompleks for alle (selv om den hjelper noen) er et viktig kriterie for oss når vi vurderer.

Vi lover ikke datoer – vi lover kvalitet.

Et typisk eksempel her, er at mange ønsker seg et ekstra registreringsfelt eller innstilling. Vi har ikke noe problem med å forstå at dette er nyttig, samtidig vil det også (ofte) gjøre registrering og valg litt mer komplekst for de som ikke har dette behovet.

Det blir da en vurdering av den større nytten for de få, kontra den lille ulempen for de mange. I Fiken vil ofte det siste hensynet vinne. Når dette er sagt: Mye som er nyttig for et mindretall vil ikke komme i veien for flertallet. Så kom med forslag!

Veien videre er brolagt med samarbeid.

#4: Vi bruker den tiden det tar: Det å lage noe som er skikkelig bra er det som driver Fiken. Det betyr (og ja – vi skjønner at dette kan være frustrerende) at vi slipper ting først når vi føler at de er helt ferdige og gode. Vi lover ikke datoer – vi lover kvalitet.

Det hender også at vi føler vi ikke klarer å lage en bestemt funksjonalitet med den kvaliteten vi vil at Fiken skal stå for. Da lar vi det ligge for øyeblikket, og plukker det kanskje opp ved en senere anledning. Med andre ord: Vi jobber som oftest med mer enn det som ligger offentlig.

Kall det en form for kollektiv klokskap.

#5: Vi ser på mange kilder: Når vi prioriterer ny funksjonalitet, prøver vi å se på mange kilder og vurdere helheten:

  • Tilbakemeldinger og stemmer på Roadmap.
  • Erfaringer og hennvendelser til support.
  • Undersøkelser i applikasjonen: Vi stiller spørsmål om hvordan dere bruker Fiken.
  • Bruksmønster, spesielt om det er ting som virker vanskelig eller ser ut til å bli feil.
  • Sosiale medier.

Og til sist gjentar vi: Dette er retningslinjer – ikke absolutte regler. Vi prøver virkelig å være så åpne, transparente og forutsigbare som mulig, og vi tar gjerne imot tilbakemeldinger på hvordan vi kan bli enda bedre på dette.

Når det kommer til stykket, tror vi at det er vår samlede evne til å se helheten – Fiken og brukerne sammen – som avgjør hvor gode vi er og klarer å bli. Kall det en form for kollektiv klokskap.

Mange små forbedringer utgjør en stor forskjell

Vi tror at en bra applikasjon er summen av de store funksjonene og de tusen bekker små. Selv om en applikasjoen har "alt", så har de fleste sikkert opplevd en følelse av at et hjelpemiddel liksom jobber mot deg – ting sklir rett og slett ikke.

Vi prøver å være veldig bevisst på dette i Fiken, og prioritere en miks av nye større funksjoner og det å gjøre de små (men utrolig viktige) forbedringene på de eksisterende.

Selv om listen under her lett kan forsvinne blant de store funksjonene når vi slipper ny en versjon, så inneholder hver eneste ny versjon av Fiken en slik liste med diverse forbedringer. Dette er de små tingene som gjør programmet enklere og bedre.

En lang liste med små og viktige forbedringer.

Det som er gøy – også for oss

Vi tror også at det til syvende og sist er så enkelt (og så vanskelig) som dette: Dersom Fiken blir verdens beste arbeidsplass klarer vi også å lage verdens beste applikasjon.

Hva hver enkelt utvikler hos oss synes er gøy – og hvilke utviklere som er "ledige" – blir dermed også en faktor vi vurderer med hensyn til hvilke funksjoner som kommer når.

Et viktig og åpenbart poeng: Vi er bare mennesker vi også. Vi synes det er morsomt å lage funksjoner som folk setter pris på. Tilbakemeldinger betyr derfor utrolig mye og inspirerer virkelig:

Er du fornøyd, så er vi fornøyd.

Vi prøver å svare på det meste, og leser alt som kommer inn på Trello.  Og vi får mange tilbakemeldinger – noe vi er utrolig takknemlige for. Vi legger mange av tilbakemeldigene ut internt. Jo mer jo bedre, for dette hjelper virkelig både oss og dere videre.

Vi leser og vurderer altså hver eneste kommentar og tilbakemelding (selv om vi ikke alltid svarer der og da). Dette skyldes ikke mangel på interesse, men at vi ofte har behov (og erfaring med) at det er lurt å la innspill synke litt inn. Det er også viktig for oss å se hvordan andre brukere reagerer. På denne måten får vi et inntrykk av om det virker å være viktig for mange.

Nøl ikke: Bruk stemmen din!

Vårt Trello Roadmap er i prinsippet en stor idébank, så selv om forslaget ditt ikke blir med videre i første om gang, så ligger det der, og andre kan stemme på, og kommentere, ditt innspill. Det gjør denne siden til en fantastisk ressurs for alle vi som ønsker at Fiken skal bli enda enklere og enda bedre. Derfor: Nøl ikke med å legge inn dine ideer, ønsker og kommentarer.

Author image

Skrevet av

Bendik Gill Bakken

Medgründer og daglig leder i Fiken. Liker enkle ting som entrepenørskap og regnskap.

Sulten på mer?

Legg inn e-posten din nedenfor, så får du beskjed når vi legger ut nye artikler om det å drive egen bedrift.