Gründerreisen, Kultur, Liten bedrift

Om kunder og samhold: Felles hverdag og flat struktur

Hva er det som definerer en bedrift? Forretningsplaner og andre styringsdokumenter? Den vedtatte profilen? Bunnlinjen?

Nei, det som definerer en bedrift er det de ansatte skaper sammen, og hvordan dette brukes til å løse et problem eller en utfordring for kunden.

Gjør hverdagen enklere

Et grunnleggende spørsmål alle bedrifter må ta stilling til: Hva skiller oss fra konkurrentene?

Målet for Fiken har alltid vært: Å være den beste og enkleste løsningen for små foretak som vil gjøre regnskapet selv.

Når det kommer til stykket, er det nettopp dette potensielle Fiken-brukere leter etter: den beste løsningen på et problem de har. Og ja – det er ingen tvil om at de fleste som har startet egen bedrift ser på regnskap som akkurat dét: et problem som må løses.

Hvis vi har gjort regnskapet og hverdagen din enklere, da har vi lykkes.

Medbestemmelse og eierskap: Flat eller hierarkisk struktur?

Vi tror det er dette som skiller oss fra de andre regnskapsprogrammene der ute: At vi er en liten bedrift som er til for andre små bedrifter.

Som i andre små bedrifter har alle i Fiken et forhold til alt som gjøres, for eksempel:

  • Utviklerne våre gjør support (for bedre å forstå hva kundene lurer på, og vil ha forenklet).
  • Kundestøtte snakker direkte med utviklerne når de har ideer og forslag til forbedringer i Fiken.
  • Alle nyansatte får i oppgave å gjøre Fikens regnskap (i Fiken, så klart).

Denne typen samarbeid og nærkontakt på tvers av oppgaver gir ikke bare reell medbestemmelse over hva Fiken er og skal være – det gir også eierskapsfølelse. Sagt på en annen måte: Det gjør Fiken til en arbeidsplass med flat struktur.

Kaffepause sett ovenfra, før arbeidet forsettter side-om-side.

Et naturlig spørsmål da blir: Hva betyr flat struktur i dette tilfellet? Det er en organisasjonsstruktur – altså en måte å strukturere bedriften på. Målet er at avgjørelser tas med rot i flertallet, ikke i et mindretall som sitter på toppen. Tas avgjørelser med utgangspunkt i noen få toppledere, fungerer det som et eksempel på en hierarkisk struktur, ettersom hierarki betyr rangordning.

Felles hverdag

Denne flate strukturen gjør også at vi kjenner oss igjen i din hverdag – der du sannsynligvis ha en finger med i alt som gjøres. Vi vet hvor skoen trykker. Vi har vært der, og vi er her fremdeles.

Vi lagde Fiken for å løse et problem vi selv hadde, og så viste det seg at veldig mange andre også får gnagsår av nærkontakt med moms og Altinn, næringsoppgave og årsregnskap.

Først hjalp vi oss selv. Nå er vi veldig glad for at vi kan hjelpe andre.

Vi vet at hverdagen er hektisk og krevende for alle de som driver for seg selv, og det siste du vil bruke tid og energi på, er sannsynligvis regnskap.

Det vi ønsker å formidle til kundene som finner veien til oss, er at vi genuint bryr oss om det dere brenner for, og like viktig, altså: Vi vet hvordan dere har det. Vi vet at hverdagen er hektisk og krevende for alle som driver for seg selv, og det siste du vil bruke tid og energi på, er sannsynligvis regnskap.

Målet og meningen

Det er alltid gøy når de som allerede bruker Fiken tar seg tid til å anbefale oss videre:

En liten kundesamtale.

Dette tar vi på ingen måte for gitt, og det er dette vi arbeider med hver dag, året rundt: å gjøre Fiken til en løsning du anbefaler til venner og bekjente.

Det uttalte målet i Fiken er at hver enkelt skal se jobben sin som dette: Å løse kundens problem. Ikke å gjøre sjefen glad. Ikke å fylle inn timelister. Ikke å sitte i møter.

Å. Løse. Kundens. Problem. Det er dette vi skal bruke tiden vår på.

Når det trengs, skyr vi ingen midler: Vi stenger alt annet ute for å hjelpe fortest mulig:

Westlife og konsentrasjon.

Hvis det er noe du lurer på om Fiken: Send oss gjerne en e-post på kontakt@fiken.no.

Author image

Om Espen Stokke

Historieforteller.
Du abonnerer nå på Regnskap – helt enkelt. Tanker og tips rundt enkelt regnskap rett i innboksen din!