Fiken forenkler, Lag faktura, Enkeltpersonsforetak

Fakturering i Fiken: Enkelt – enklere – enklest!

Vi tør påstå at de aller fleste av dere synes det er mye morsommere å trykke på Jeg har solgt noe-knappen enn Jeg har kjøpt noe-knappen inne i Fiken.

Solgt er lik inntekt, og inntekt er som regel mer stas enn utgifter. I Fiken er det å opprette faktura noe av det enkleste du kan gjøre. Se bare her!

Opprette faktura

Når du har trykket på Jeg har solgt noe-knappen på forsiden, er det kun to ting du må gjøre for å opprette fakturaen din:

  1. Velge kunde (vi henter informasjon fra Brønnøysund)
  2. Legge til produktet/tjenesten du har solgt

Velg kanal

Når du har fylt inn informasjonen du trenger for å sende ut fakturaen, så er du klar. Nå gjenstår det bare å sende den ut. Her ser du de forskjellige kanalene du kan velge mellom:

De fleste velger epost-faktura, men det kan også være en god idé å testet brev-, Vipps- eller SMS-faktura. Kanskje blir du overrasket – kanskje gir noen av disse raskere betaling.

Fiken støtter altså mange måter å sende faktura på, og vi foreslår den mest effektive for deg. Men du kan selve overstyre – dersom du for eksempel foretrekker brev- fremfor epost-faktura. Her en liten oppsummering av hva som kjennetegner de enkelte valgene:

Slik ser for eksempel valgene for EHF og brev ut inne i Fiken

Følg opp fakturaen

Når du har sendt ut en faktura, så vil du jo gjerne ha betalt også. Første steg er da at kunden ser at hen har fått en regning. I fakturaoversikten ser du om fakturaen er åpnet:

Og når du har fått betalt – forhåpentligvis innen fristen – så registrerer du enkelt innbetalingen:

Skulle betalingen mot formodning utebli, så kan du velge mellom å purre selv, eller bruke vår automatiske ordning for ekstern oppfølging. Da kan du fokusere på andre ting, og vi gjør det vi er best på: effektiviserende automatikk.

Bonus #1: Repeterende faktura og massefaktura

Sender du ut samme faktura, på samme tidspunkt – igjen og igjen? Synes du det stjeler for mye av tiden din? Vi har løsningen:

En repeterende faktura er en faktura som automatisk sendes til én eller flere mottakere, med jevne mellomrom:

  • Kanskje sender du ut en månedlig faktura til leieboeren din?
  • Kanskje sender du ut, en gang i kvartalet, faktura til de 30 medlemmene av svømmeklubben?
  • Kanskje har bedriften eller organisasjonen din andre faste intervaller for utsending?

Denne artikkelen forklarer enkelt hvordan du setter opp en repeterende faktura. Massefakturering har vi rett og slett skrevet et eget innlegg om – det kan du lese her.

Bonus #2: Motta EHF

Ettersom vi er store tilhengere av å sende EHF-faktura, så kan vi like gjerne gi en kort innføring i det å motta regninger i dette formatet også:

Hvis du benytter deg av denne modulen, vil Fiken opprette deg som bruker i registeret for å motta EHF-fakturaer og kreditnotaer direkte inn i Fiken. Du vil deretter få en epost hver gang du mottar en EHF.

Fakturaene fra leverandørene dine kommer da altså ikke på epost, men direkte inn i innboksen din i Fiken. Dette gjør at Fiken automatisk kan hente ut informasjon fra EHF-fakturaen, og bruke dette når du skal registrere kjøpet.

Kunne ikke det vært noe å teste ut?

Bonus #3: Ekstern fakturaoppfølging

Uteblir betalingen, kan du altså sende til inkasso gjennom oss.

Det koster ingenting, alt blir regnskapsført automatisk og du beholder hele beløpet som er fakturert. Enkelt og greit!

Author image

Om Espen Stokke

Historieforteller.
Du abonnerer nå på Regnskap – helt enkelt. Tanker og tips rundt enkelt regnskap rett i innboksen din!