Fiken forenkler, Regnskapsperiode, Saldoavskrivning

Eiendeler og avskrivning: Fiken viser vei!

La oss si at du kjøper inn utstyr eller varer for 1000 kr til bedriften din. Overskuddet ditt reduseres da med 1000 kr dette året. Enkelt og greit. Men større kjøp (les: aktivering, avskriving, forskjellsskjemaer) kan være litt mer kompliserte og knotete – utenfor Fiken, vel og merke.

I Fiken derimot: enkelt!

Vi vet at noen faktisk kvier seg litt for å gjøre innkjøp til bedriften sin hvis innkjøpet:

  • Koster over 15 000,-
  • Har en levetid på over 3 år
  • Skal brukes i bedriften og ikke selges videre

Hvorfor? Fordi dette kjøpet da må registreres som en eiendel, og må avskrives over flere år. Mange tror at denne prosessen er innviklet. Og det kan den være, men det er den ikke i Fiken!

Når du registrerer et kjøp i Fiken som faller innunder de ovenfornevnte kriteriene, så foreslår Fiken rett og slett å opprette dette som en eiendel som avskrives automatisk.

Enkelt oppsett for eiendeler: Du registrerer – vi holder orden!

Fiken vil nå altså automatisk opprette dette som en eiendel som avskrives. I det neste bildet får du en del ferdigutfylt informasjon om eiendelen og om avskrivningen. Dette trenger du egentlig ikke å bry deg så mye om.

Det du trenger å vite, er at Fiken ordner det som trengs for deg – både i regnskapet, og det som skal innleveres i forbindelse med skatt/næringsoppgave. I regnskapet går alt av avskrivinger helt automatisk, mens vi for skatt/næringsoppgave gjør følgende:

  • Lager de skjemaene du trenger
  • Fyller dem inn for deg
  • Lar deg enkelt sende til Altinn (fristen: 31/5)

Start avskrivning

Det som skjer når du har valgt Opprett ny eiendel og deretter Start med avskrivinger nå, er at Fiken skriver av denne eiendelen over 36 måneder.

Det vil si at istedenfor å få hele kostnaden av eiendelen registrert og trukket fra med det samme, så fordeles utgiften i regnskapet over de tre neste årene. Helt automatisk.

Avskriving i Fiken: Intuitivt og raskt

Hvis du, for eksempel, etter to år finner ut at du skal selge eiendelen din, så velger du bare Registrer som solgt, og Fiken tar seg av den regnskapsmessige delen av dette for deg.

Dette samme hvis en eiendel du har registrert i regnskapet blir ødelagt, stjålet eller av en annen grunn ikke lengre finnes i behold hos deg: Du velger Registrer som tapt, og Fiken vil da føre hele den gjenstående verdien som en utgift (det vil ikke bli foretatt ytterligere avskrivninger).

Vi støtter i det hele tatt alt som kan skje med eiendelen din: salg, tap og nedskriving.

Så rett frem er det altså å registrere en eiendel og starte avskriving i Fiken. Og du har selvfølgelig god oversikt over alle dine eiendeler – aktive, tapte og solgte:

Bonus (for de spesielt interesserte): Skatteregnskap og resultatregnskap

Vi vil jo gjøre regnskapsføring så enkelt som mulig for deg, og dette gjelder selvfølgelig også for avskrivninger: Fiken fører – som kanskje eneste system – både skatteregnskap og resultatregnskap for eiendeler for deg. Og ved årsavslutningen generer vi til og med disse skjemaene (helt automatisk):

  • RF-1084 (Avskriving på driftsmidler)
  • RF-1219 (Gevinst- og tapskonto)
  • RF-1217 (Forskjeller mellom regnskapsmessige og skattemessige verdier)

Høres ikke det fint ut?

Nå lurer du kanskje på: Hva er forskjellen på regnskapsmessige og skattemessige verdier? Enkelt forklart: Den regnskapsmessige avskrivingen går på bedriftens resultat – og er det som vises i Fiken – mens den skattemessige går på hvor mye du skal betale i skatt, og er det som vises i skjemaene på Altinn. Og forskjellsskjemaet? Det brukes til å holde styr på forskjellene mellom de to. Men alt dette fikser Fiken altså for deg.

Verre er det ikke. Lurer du på noe – send oss gjerne en epost på kontakt@fiken.no, så finner vi ut av det.

Author image

Om Espen Stokke

Historieforteller.
Du abonnerer nå på Regnskap – helt enkelt. Tanker og tips rundt enkelt regnskap rett i innboksen din!